Lliçà d'Amunt

Sexes - Informa't gener 2019

l'informa't
colors, canalla, igualtat, llapis, mans, nen, nena

Ara que comencem any nou i es període de reflexió nosaltres volem reflexionar sobre el paper que juguem com a homes i dones en la societat i en diferents àmbits. Tot i haver fet distinció, el que busquem és reflexionar sobre el nostre paper individual en societat, independentment del sexe pel qual ens definim.

Trobem cabdal fer aquesta reflexió perquè els homes i les donen del futur són les nenes i els nens del nostre present, i pensant en aquests infants us volem compartir les nostres reflexions per aquest 2019. Cal que prenguem consciència sobre allò què fem com a adults i que serveix d'exemple als més menuts tant a casa com al carrer. Som els seus models, els infants es miren amb ulls enlluernats cada una de les nostres accions, gestos i paraules.

Malauradament, tot i estar a l'any 2019 encara vivim envoltats d'actituds que contribueixen a les diferències entre sexes. No només cal reflexionar sobre el rol que hi juga el llenguatge i com aquest, reforça la perspectiva i la norma de rol, de sexualitat, d'aparença i d'identitat... sinó en com esdevé desigualtat el manteniment d'aquestes postures. La polaritat social per raó de sexe, és un mal massa normalitzat. Cal fer polítiques perquè tot això canviï i esdevinguem més conscients del nostre entorn i de com el volem conformar. Perquè això és feina de tots i totes.

Les individualitats ens fan únics, una societat inclusiva respon a les necessitats de tots i cada un de nosaltres. Cal que abracem la diferencia com la única manera de conèixer-nos i conèixer. Una societat inclusiva és una societat plenament democràtica. Inclusió vol dir participació i cal que s'ofereixin els espais necessaris perquè tothom hi pugui dir la seva, quan vulguin i els hi vingui de gust, no només quan políticament interessa preguntar.

Vivim en un moment històric on el canvi és immediat i precipitat. La realitat es modifica sobtosament que ens hem hagut d'adaptar a uns ritmes i a la gestió de rebuda d'informació continuada. L'esperit crític, és essencial per sobreviure a les polítiques demagògiques i als projectes sense base ni fonament.

Per últim, no cal oblidar la nostra relació amb l'entorn natural. Els paisatges són canviants i els adaptem a les nostres necessitats, però cal que siguem molt curosos perquè el que necessitem ara pot ser que no sigui el mateix que ens faci falta a llarg termini. La planificació és l'eina que ens permetrà fer balanç i sospesar avantatges i desavantatges. Precipitar-se en política pot ser una càrrega molt gran per a les properes generacions. Cal que mirem l'entorn amb els ulls dels infants i veure'm l’essència del que és important.

Us volem desitjar un feliç any 2019 ple de vivències, reptes i emocions. Perquè construïm entre tots un món millor i més just.

Capçalera informa't