Manresa

Notícia

FGC projecta fer una estació soterrada al centre de Manresa per millorar la trama urbana

Plànol de l'estudi de l'obra
Plànol de l'estudi de l'obra
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha tret a licitació l'estudi informatiu per a l'ampliació i integració urbana de la línia Llobregat-Anoia a Manresa. La proposta passa per allargar la línia actual, que acaba a l'estació de Manresa-Baixador, fins a l'entorn de la Plaça Espanya o de al Font de les Oques. Així, la línia arribarà més a prop del centre de la ciutat i de punts estratègics com el CAP Bages o la pròpia plaça d'Espanya com a intercanviador intermodal amb les línies de bus.

«Estem davant d´un projecte transformador per a la ciutat» que «no és una quimera, sinó que FGC enfoca com una obra executable els propers cinc anys», i que és «un dels més importants en dècades», assegura l´alcalde republicà de Manresa, Marc Aloy, sobre l´operació de Ferrocarrils per integrar el tren a la trama urbana. Per al regidor d´Urbanisme i Mobilitat d’Esquerra, David Aaron López, es tracta d´un projecte que «dona capitalitat a la ciutat i que la fa gran». 

Amb un termini d'execució de les obres de 36 mesos, es fixen els terminis següents: el 2021 es farà l'estudi informatiu i també el projecte constructiu per anar avançant; el 2022, la licitació de les obres, i entre el 2023 i el 2025 la seva execució, amb una durada de 36 mesos. L'operació forma part del pla d'inversions de FGC fins al 2025.

L´Ajuntament aposta clarament per dur la línia fins a la plaça Espanya i que sigui on hi hagi l´estació. Aloy creu que «té menys impacte tant en un espai públic que ja és molt nou i transformat com és el carrer de Carrasco i Formiguera i la plaça de la Font de les Oques, com també sobre el CAP Bages, on si durant 36 mesos s´han de fer obres, potser no és el més desitjable». En canvi l´opció de la plaça Espanya «no xafa cap espai públic transformat els darrers anys, llevat d´una afectació a la plaça de Simeó Selga. Passa pel pati de terra de l´institut i per una plaça Espanya que també seria bo que fóssim capaços de transformar». Hi afegeix que «és la porta d´entrada al parc de Puigterrà, on ja estem fent l´ascensor, però és un àmbit que encara podem millorar molt». A banda, creu que el traçat fins a la plaça Espanya deixa obert de cara al futur «el projecte que ja tenia l´Ajuntament» d´unir els Catalans amb l´estació de la Renfe.

El projecte, on s’invertiran entre 40 i 60 milions d’euros, inclou no només l'ampliació de la línia sinó també la seva integració urbana. Així, en el tram comprès entre les estacions de Manresa-Alta i Manresa-Baixador, la nova rasant dissenyada per al pas del ferrocarril quedarà coberta, fet que millorarà la permeabilitat de la trama urbana (carrers de la Sèquia i de Camps i Fabrés) i el paisatge urbà. L'estació de Manresa-Baixador s'enderrocarà i se n'urbanitzarà la superfície, així com la del futur túnel. Això permetrà obrir un nou vial que donarà continuïtat al carrer Carrasco i Formiguera fins a la carretera de Santpedor, amb la qual cosa es millorarà la qualitat paisatgística d'aquest tram. A més, es millorarà el perfil longitudinal del carrer de la Sèquia suavitzant la seva rasant; es donarà continuïtat a l’avinguda de la Font del Gat fins a la plaça Onze de Setembre, eliminant el punt baix existent actualment i la restricció de gàlib; i es podrà perllongar el carrer de la Cerdanya fins a la carretera de Santpedor.