Manresa

«Des de l’alcaldia vull liderar un equip que multipliqui la transformació de Manresa»

Marc Aloy i Guàrdia, candidat a l'alcaldia de Manresa
Entrevista a Marc Aloy i Guàrdia. Escollit candidat d’Esquerra Republicana de Catalunya a l’alcaldia de Manresa en l’assemblea del passat 15 de maig. Actualment, és primer tinent d’alcalde i regidor d’Urbanisme i Llicències.

Per què agafes el repte d’encapçalar la llista d’Esquerra a Manresa?
Perquè em fa il·lusió i perquè m’estimo la ciutat. Si no, no ho faria. A Manresa hi he nascut i hi he viscut, és on tinc les meves arrels. Sempre m’ha interessat treballar en tot allò que fa referència a la ciutat; l’he coneguda des de punts de vista diferents, perquè he estat involucrat en diverses entitats i, ara, després de tres anys al govern, em veig amb ganes de liderar un projecte renovat.

ERC va fer uns grans resultats el 2015, amb 7 regidors. I vau entrar al govern.
Primer vam fer un pacte de governabilitat, quedant-nos a l’oposició i, més tard, vam signar un acord de coalició amb el PDeCAT per agafar la responsabilitat compartida del lideratge de la ciutat.

Ser al govern t’ha permès adquirir experiència?
M’ha permès treballar per a la ciutat en una àrea que m’agrada. Sóc arquitecte i l’urbanisme m’apassiona. És una regidoria on em sento molt a gust tot i ser molt gran i complexa, on hi ha molta feina i grans reptes, però que disposa d’un gran equip tècnic. Sent al govern he pogut incidir directament en la transformació de la ciutat. I fer-ho sempre pensant en la millora del benestar de les persones i de la seva qualitat de vida perquè, si no, l’urbanisme no tindria sentit.

Com han anat els 2 anys i mig a la regidoria d’Urbanisme?
Aquests mesos han passat volant, i encara queda un any de molta feina! M’hi estaria més, però també és cert que sorgeix el repte de poder liderar un equip que, des de l’alcaldia, aporti nous projectes estratègics per a la ciutat.

Et veus d’alcalde?
Em fa un gran respecte, però crec que tinc el bagatge per assumir-ho i un equip preparat per fer el pas. I tinc molta il·lusió per encapçalar noves idees. Vinc d’una formació assembleària, on les idees es couen i es debaten. I traslladar aquesta manera de treballar al govern de Manresa és, segurament, el gra de sorra més important que podem aportar des d’Esquerra. Al capdavall, la ciutat és de tots i l’hem de fer entre tots.

Així, t’hi veus.
Vam fer uns grans resultats el 2015, amb 7 regidors, i a les eleccions del Congrés de Diputats ERC va vèncer a Manresa per primera vegada des de la República. Tenint en compte això, pensar que podem guanyar les municipals no és cap quimera. Podem fer el pas i ser la primera força. I estic convençut que des de l’alcaldia sabré liderar aquest equip que multipliqui la transformació de Manresa.

Quins són els reptes principals de ciutat?
Necessitem captar noves indústries que generin llocs de treball i riquesa i, per aconseguir-ho, és primordial desenvolupar sectors com el Parc Tecnològic, destinat a la recerca, o el polígon del Pont Nou, que està molt ben connectat i pot ser atractiu per a noves empreses. L’Ajuntament és propietari d’una part important d’aquest polígon i, per tant, ha de ser qui lideri el seu desenvolupament.

L’aspecte econòmic és fonamental?
És l’aspecte que acaba revertint amb ingressos a la ciutat; el que genera llocs de treball i també el que contribueix a millorar la vida de la ciutadania. És fonamental per tenir una Manresa que sigui sostenible econòmicament per ella mateixa. No ens podem quedar en una ciutat residencial i de serveis.

En quins altres temes posarà la banya Esquerra?
Cal seguir reforçant les polítiques socials i d’ocupació. Hem augmentat l’atenció domiciliària per a les persones grans i les ajudes a l’habitatge. I, en només dos anys, hem incrementat les polítiques d’ocupació en un milió d’euros, passant de 3 a 4 milions, però cal continuar. A més, volem continuar invertint esforços en el Centre Històric, en el patrimoni i en l’entorn natural. Ja hi estem treballant activament durant aquest mandat, però cal que continuem la feina. I també en el riu, un eix vertebredor que travessa la ciutat de nord a sud. Hem de fer una ciutat més oberta al riu per potenciar, encara més del que hem fet fins ara, l’Anella Verda.

De quin projecte de mandat et sents més orgullós?
La Bonavista, és, sens dubte, un dels grans projectes de mandat. Ha estat un projecte de llarg recorregut, que va ser pensat als anys 30 i iniciat als 80 amb la compra de les primeres finques. És un èxit col·lectiu, de molts alcaldes i governs municipals. Però sí que és cert que, formant part del govern, Esquerra ha pogut incidir per fer créixer el projecte: es va comprar una nova finca perquè la rotonda tingués la dimensió necessària i es van ampliar de manera significativa els espais per a vianants i les zones verdes. No només ens hem centrat en la rotonda, sinó en la transformació de tot l’espai que l’envolta. Però també és molt important l’esforç que s’ha fet en la millora de carrers i parcs infantils; les actuacions al mercat municipal; les noves eines per aconseguir habitatge al Centre Històric o la inversió al Museu Comarcal per tal que esdevingui referent nacional del Barroc.

I de cara el futur, quin altre projecte prioritzes?
La meva obsessió continua sent la Fàbrica Nova. És un dels grans espais buits del centre de la ciutat, que s’ha de transformar en un gran parc amb comerços i habitatges, tot recuperant patrimoni. Un projecte que, a més, millorarà significativament la relació entre Vic-Remei, Sagrada Família i Escodines. Ja hem arrencat el compromís de la propietat, que començarà a urbanitzar la zona, i continuem treballant perquè tota l’operació pugui esdevenir una realitat.

I en l’àmbit de país, com t’imagines Manresa? Quin paper ha de tenir?
Manresa és la capital de la Catalunya Central i ha de ser vertebradora de la República que estem construint. Per pes específic, econòmic i demogràfic. Hem de ser capaços de teixir sinergies. Primer de tot, amb el Pla de Bages i la comarca: Manresa s’hi ha de sentir més compromesa. I, també, amb la resta de comarques de la Catalunya Central, sobretot amb el Berguedà, el Solsonès i el Moianès, amb les quals tenim una relació històrica. Som un referent cultural, universitari i sanitari. Tenim Sant Joan de Déu, el Kursaal, la FUB, la UPC i el Centre Tecnològic, grans equipaments de referència al país. I hem de ser també capdavanters des del punt de vista econòmic i de les comunicacions. Posar Manresa a 60 minuts de Barcelona en transport públic és un repte per a nosaltres.

*El meu perfil: Vaig néixer a Manresa fa 39 anys. Vaig estudiar a l’escola Espill, una petita cooperativa de pares i mestres. La secundària la vaig fer al Pius i Font i Quer i vaig estudiar arquitectura a Barcelona. Vaig compaginar la meva formació acadèmica amb la musical. Primer a l’Esclat i, a partir dels 8 anys, al Conservatori de Manresa, on vaig completar els estudis de grau professional. Des del 2007 sóc autònom i treballo per compte propi. He participat o format part de diverses entitats: el Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans, l’Orfeó Manresà, el Col·legi d’Arquitectes, Xàldiga, Òmnium Cultural i l’ANC. I vaig ser un dels fundadors de l’espai cultural Via Fora! Dels meus pares he après a ser una persona senzilla, treballadora i honesta, a qui li agrada afrontar nous reptes i trobar solucions a situacions conflictives. Aquesta honradesa, treball i esforç els he aplicat a tota la meva vida i, ara, vull destinar-los a assolir aquest nou repte col·lectivament.

*Autor de la fotografia: JRM