Manresa

Anàlisi de les eleccions al Parlament

Josep Huguet i Biosca, col·laborador de l'executiva ampliada
Josep Huguet

Sobre les darreres eleccions al Parlament a Manresa s’han de fer les següents consideracions:

1. El conjunt de vots indepependentistes des del moment que l’espai de CiU se’n declara i es presenta per separat va ser d’uns 26.000 vots en les eleccions del 2017, que es poden considerar de participació plena. En les recents del 2021 se’ns han abstingut un totals de uns 9.000 electors (5.550 a Junts i 3.500 a ERC): caldria abans de res analitzar on s’han abstingut i treballar per activar-los.

2. El fet de la nova victòria de l’espai post-convergent s’ha de situar en una sèrie llarga històrica. En nombres absoluts el moment amb més vots per l’espai CiU quan era anti-independentista és de l’any 1984 amb 23.000 vots aproximadament. ERC en treia 1.800 i tampoc era independentista.

3. Quan ERC es declara independentista el 1992, passa a 3.200 vots i CiU a 18.600. I en nombres absoluts l’espai CiU es va desgastant poc a poc en un punt molt baix el 2006 quan treu 11.800 vots i l’ERC de Carod en treu 5.600. El 2003 havia estat de 13.000 a 7.200. No es presentava la CUP.

4. CiU té un repunt amb Mas el 2010 i el 2012 que es mou cap els 15.000 vots mentre ERC supera la patacada del 2010 amb 2.600 i retorna als 6.000.

5. El 2015 amb Junts pel Sí, ERC i CiU sumen el mateix que a les anteriors, mentre la CUP treu el seu millor resultat que ja no ha tornat a superar: 3.500 vots

6. Per tant, la tendència històrica cap a una progressiva superació del resultats per part d’ERC consistirà en saber mobilitzar tot l’electorat que l’ha votada en els moments culminants mentre des de la seva centralitat sociològica mira de seduir en totes les direccions des d’una estratègia àmplia.