Maresme

Actuació contra el tomicus: sí rotund. Sense el compromís del Consell Comarcal, no.

tomicus
El grup comarcal d’ERC al Consell Comarcal va abstenir-se ahir en la votació per demanar al Departament d’Agricultura declarar els boscos Zona d’Actuació Urgent. Això no vol dir, en cap cas, que no considerem que cal una actuació immediata i contundent, com de fet ja s’està fent des del Departament, que ja ha destinat 100 mil euros a subvencionar la retirada dels arbres afectats, quantitat a la qual se sumen els 85 mil euros que la Diputació de Barcelona també hi ha destinat a dia d’avui.

L’abstenció al Consell Comarcal respon a la manera com ha actuat el Govern d’aquest ens, des de la unilateralitat, en no consultar prèviament al DARP la viabilitat tècnica i les conseqüències de la declaració. La sol·licitud de declaració hauria d'anar acompanyada d'un gest per part del CCM que demostri que abandona la zona de confort de demanar que actuï un altre i, per tant, de no prendre part activa en la gestió de la plaga.

El sentit de l'abstenció s'ha d'entendre, doncs, com un avís al govern comarcal per retornar a un abordatge consensuat de l'estratègia multinivell de combat contra el tomicus.

Des d’ERC, doncs, volem donar a conèixer a l’opinió pública que:

1. El CCM ha actuat amb deslleialtat institucional en no consultar prèviament al DARP la possibilitat tècnica i les conseqüències de la declaració. Aquesta actitud és contrària al model de governança silvícola que defensem des d’ERC.

2. El CCM ha d'abandonar la zona de confort i corresponsabilitzar-se en la gestió de la plaga. Si es tracta d’un tema de pressupost, els diners previstos per l’assessor del PSC es podrien destinar a atacar el tomicus.

3. Proposem institucionalitzar una taula de seguiment de la plaga formada per CCM, DARP, Diputació, Consorci de la Propietat Forestal, Diputació i associacions de propietaris, junt amb el Parc Serralada Litoral i el del Montnegre-Corredor, dels quals formen part la majoria dels ajuntaments del Maresme i que fa tants anys que treballen i promouen la gestió forestal. La participació proactiva de tots els agents afectats serà l’única forma de poder atacar amb contundència i efectivitat aquesta plaga que ens afecta. Sense cap mena de dubte hem d'escoltar la veu dels propietaris i els representants de les associacions forestals i fer-los costat en el problema que els afecta.