Mataró

Lluís Companys, l'home que no morirà mai

Avui, fa 80 anys, va ser afusellat Lluís Companys i Jover, president de la Generalitat de Catalunya.

Lluís Companys i Jover va néixer el 1882 al poble d'El Tarrós, a la comarca de l'Urgell. Va exercir d'advocat laboralista, donant cobertura als sindicats durant el primer terç del segle XX, i també impulsant la Unió de Rabassaires, el gran sindicat agrari del país.

Des de la dècada dels 20 va ocupar responsabilitats polítiques al sí de republicanisme, sent regidor a Barcelona o diputat a les Corts pel districte de Sabadell, sempre actuant en defensa del catalanisme i l'obrerisme. Aquesta confluència el portarà a ser un gran amic de Francesc Layret i Salvador Seguí, el Noi del Sucre, ambdós assassinats a la dècada dels 20 a mans dels pistolers de la patronal.

Això va marcar el caràcter i la ideologia de Companys, que el farà més tenaç, més d'esquerres i més catalanista.

El 14 d'abril de 1931, va ser una peça clau en la jornada de la Proclamació de la República, al costat del President Francesc Macià. Al morir Francesc Macià, ocuparà la Presidència de la Generalitat en un context molt complicat, amb un govern de l'estat ocupat per la CEDA.

Malgrat això, impulsà una obra de govern transformadora, on cal destacar la Llei de Contractes de Conreu, que beneficiava als rabassaires, que l'estat finalment prohibí. Aquest fet, entre d'altres, seran els precursors dels fets d'octubre, on el President Companys va proclamar l'Estat Català i, poc després, va ser detingut amb el govern, empresonat i condemnat a 30 anys.

La victòria de les esquerres a les eleccions de febrer del 1936 van propiciar l'Amnistia i Lluís Companys tornarà a la presidència de la Generalitat. Després del cop d'estat del General Franco, que no va tenir èxit a Catalunya, el president Companys estarà al capdavant de la lluita antifeixista a Catalunya, coordinant amb les milícies antifeixistes i l'exèrcit regular la defensa de Catalunya i la democràcia.

La pèrdua de la Guerra va comportar el seu exili, que es veurà truncat per la detenció que va patir l'agost del 1940 a mans de la Gestapo de Hitler, que el va entregar a la Espanya de Franco. El final de la història ja el sabem. Va ser afusellat fa 80 anys i 11 hores al Castell de Montjuic.

80 anys després l'estat espanyol no ha demanat perdó, ni ha reparat, ni ha fet justícia amb l'assassinat del President Companys i tants d'altres. Mentre França i Alemanya han demanat perdó, Espanya segueix sense fer-ho.
La trajectòria política i personal del president Companys ens interpel·la avui més que mai: lluitar per la llibertat del nostre poble i per la millora de la vida dels qui menys tenen és una obligació per tots els republicans.

Des d'Esquerra Republicana agraïm l'esforç titànic per tirar endavant els nostres ideals. Lluís Companys no només va ser president de Catalunya: va ser-ho del Parlament i també, i és un orgull per nosaltres, president d'Esquerra Republicana de Catalunya. I com tants alcaldes, regidors i diputats d'aquella època, van ser afusellats per defensar les idees del nostre partit que a dia d'avui també defensem.

Llibertat, igualtat, fraternitat. Aquestes idees van ser les que van fer néixer fa gairebé 90 anys Esquerra Republicana de Catalunya, una eina de transformació social per a la qual el president Companys i tants d'altres s'hi van deixar la pell.

President Companys: fa 80 anys et van assassinar, però amb aquest crim et van fer immortal. Compartim els teus ideals i lluitem per aconseguir els teus objectius, que també són els nostres.

Visca la Memòria antifeixista
Visca Catalunya