Molins de Rei

La presidenta del Parlament de Catalunya, Carme Forcadell, i l'ONG de rescat de refugiats, Proactiva Open Arms, reben el II Premi Caterina Casas

• Antònia Castellana lliura el premi a Gerard Canals, de Proactiva Open Arms
  • Joan Manuel Tresserras va cloure l'acte de lliurament del II Premi Caterina Casas
  • El vídeo d'agraïment de Carme Forcadell
  • Sílvia Guillén, portaveu d'Esquerra Republicana a l'Ajuntament de Molins de Rei, presentant el II Premi Caterina Casas
  • Jenny Casas, familiar de Caterina Casas, narrant la història de la seva avantpassada
El passat dijous 23 de març a la sala Gòtica del Palau dels Requesens es va celebrar l'acte de lliurament del II Premi Caterina Casas que en aquesta edició van rebre Carme Forcadell, en la modalitat al compromís nacional i Proactiva Open Arms al compromís social.

Sílvia Guillén, portaveu d'Esquerra Republicana de Molins de Rei, organitzadors dels premis, va encetar l'acte recordant els dos motius que van portar a crear el premi: recuperar i posar en valor la figura de Caterina Casas, la primera dona que va ocupar un càrrec polític a la vila, i reconèixer la tasca de persones i col·lectius en l'àmbit nacional i social. Guillén va aprofitar que l'acte se celebrava al Palau dels Requesens per expressar que “Molins de Rei compta amb nombroses mostres de patrimoni històric, malauradament cada cop menys, però també tenim mostres de patrimoni humà”. La portaveu també va recalcar que el procediment d'atorgament del premi es basa en la participació ciutadana “perquè cal donar poder als vilatans”. Guillén també va agrair el Col·lectiu de dones Les Heures per haver homenatjat aquest any la figura de Caterina Casas.
Posteriorment va intervenir Jenny Casas, descendent de la persona que dona nom al premi, que va explicar que ella va conèixer la trajectòria social i política de la seva avantpassada gràcies a la creació del premi l'any passat i va narrar que la vida de la Caterina Casas havia quedat tapada a la seva família pel mal record que havia deixat la Guerra Civil espanyola. Casas va cloure la seva intervenció afirmant que se sentia molt orgullosa de portar la sang de Caterina Casas.
Seguidament Sílvia Guillén va llegir el veredicte del jurat en què s'atorgava el premi Caterina Casas al compromís nacional a Carme Forcadell i al compromís social a l'ONG Proactiva Open Arms.
Atès que se celebrava sessió plenària al Parlament de Catalunya la presidenta no va poder assistir a recollir el guardó. Forcadell, però, va deixar un vídeo en què el va agrair, va felicitar el premi al compromís social als “herois de Proactiva Open Arms” i va cloure el seu missatge expressant que es compromet a fer tot el possible perquè Catalunya acabi decidint el seu futur.
Ignasi Termes va ser la persona escollida per lliurar-li el guardó, moment en què va relatar la seva vivència amb l'actual presidenta del Parlament en la seva etapa a l'Assemblea Nacional Catalana d'on va comentar que Forcadell sempre deia que “el procés havia nascut al carrer però havia de culminar a les institucions”. Termes també va assegurar que “Forcadell és garantia que el procés acabarà i que acabarà bé”.
El Premi Caterina Casas al compromís social va ser per a l'ONG de rescat de refugiats Proactiva Open Arms i Gerard Canals, coordinador d'equips, va ser qui el va recollir. En el seu discurs va narrar la seva experiència salvant vides al mar mediterrani i la precarietat i la manca de mitjans de què van disposar en un primer moment. Antònia Castellana va lliurar el guardó a Canals moment en què va expressar la imprescindible tasca que està duent a terme l'entitat.
Finalment va intervenir Joan Manuel Tresserras, professor de periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona, president de la Fundació Josep Irla i conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya entre el 2006 i el 2010. Tresserras va fer una anàlisi del procés actual que està vivint Catalunya explicant que durant molt de temps els estats construïen nació i l'estat era una eina perquè les oligarquies perpetuessin el seu poder, no un procés en construcció, tenien la identitat establerta. En canvi, Catalunya és una nació en construcció, i l'estat és la plataforma que ha de garantir els drets i les llibertats.
Tresserras va acabar la seva intervenció defensant que les classes populars tenen l'oportunitat de construir una majoria popular i, per tant, un nou sistema de poder fonamentant en unes bases socials noves i que “no aprofitar aquesta opció seria error molt greu”.
L'acte es va tancar amb una foto de família dels premiats, els ponents i els membres del jurat i va donar pas a una conversa distesa acompanyada per cava i coca.

Esquerra Republicana de Molins de Rei celebrem l'èxit de la II edició del Premi caterina Casas que ha implicat que 362 molinencs hagin fet propostes de persones o entitats a premiar i que va omplir la sala Gòtica del palau dels Requesens per veure el lliurament dels guardons a Carme Forcadell i Proactiva Open Arms.