Montcada i Reixac

Hem votat

Ens deien que no es votaria. Que no hi hauria referèndum. Que no hi haurien paperetes, ni urnes, ni taules ni col·legis. El nostre compromís era garantir el dret de vot a Montcada en el referèndum d’autodeterminació de l’1 d’octubre. I entre tots ho hem complert.

A les 9 del matí, l’hora d’inici de les votacions, 11 col·legis electorals es van obrir puntualment a Montcada. Hi ha hagut col·legis oberts, taules constituïdes, amb presidents i vocals, amb representants de l’administració, amb paperetes, sobres, urnes, i tot el necessari per exercir el dret democràtic de votar, com sempre. I ciutadans votant. Molts votants.

Agraïments
L’èxit de la jornada del diumenge s’ha assolit per la participació altruista, desinteressada  i compromesa de molts ciutadans als que hem d’agrair profundament la seva aportació:

Als representants de l’administració que, de forma voluntària i malgrat les amenaces, han mantingut en el referèndum el rigor i les garanties dels processos electorals.
Als membres de les meses electorals, presidents i vocals, que s’han mantingut ferms per permetre als seus veïns l’exercici democràtic del dret a decidir.
Als apoderats dels partits i entitats, que a més d’exercir la seva funció com en tota comtessa electoral, han col·laborat en tasques de logística i suport, fent que el cost del referèndum hagi estat 0 per a l’administració.  Entre ells, m’enorgulleix pertànyer a un grup de gent de fermes conviccions, d’honestedat provada i d’esforç desinteressat, que mai fallen, que s’hi deixen la pell sempre: la bona gent d’Esquerra.
I, sobretot, i de manera especialment emotiva, als veïns i veïnes que han arribat als col·legis electorals a primera hora del matí o han dormint en ells, i s’hi han quedant tot el dia, fins a la finalització del recompte, amb un respecte escrupolós per totes les opcions dels votants,  per protegit col·legis, urnes, vots i ciutadans, per si arribaven les agressions indiscriminades de les forces de seguretat de l’estat que s’han produït en poblacions veïnes.

Respecte i civisme
La jornada de l’1 d’octubre a Montcada ha transcorregut  sense cap incident, sense  cap conflicte ciutadà,  en un exemple modèlic de convivència i respecte. S’ha de reconèixer l’actitud  respectuosa de tota la ciutadania: dels votants del Si, del votants del No, dels abstencionistes i també dels que s’oposaven al referèndum. Cap incident. Som un sol poble, amb diferents opcions, llengües, creences i identitats. Han fet la feina fàcil malgrat la por i les amenaces, tant als membres de les taules com a la Policia Local i als Mossos.

Amenaces i repressió
Els únics conflictes, i greus, van passar allà on va anar la policia nacional i la guàrdia civil, agredint sense contemplacions a la ciutadania  que volia votar i defensar les urnes i les paperetes de forma cívica i pacífica.
A Montcada  per sort per no hi van passar. Van anar a Sabadell, al col·legi on votava la Presidenta del Parlament Carme Forcadell , o a Girona, al col·legi on havia de votar el President de la Generalitat Carles Puigdemont, i a molts altres llocs, en una vergonyosa utilització política de les forces i cossos de seguretat de l’estat.  Condemnem la violència i desitgem la ràpida recuperació dels agredits.
A Montcada  els atacs es van quedar en cibernètics, bloquejant, per part de la guàrdia civil, l’accés al cens telemàtic universal, i bloquejant connexions, webs i també línies telefòniques. Els “problemes informàtics”  que han dit els mitjans. Uns mitjans que han patit també la censura i la repressió, capant inclòs l’accés a La Veu la tarda de dissabte.

El govern espanyol s’ha carregat, en la seva repressió, totes les institucions de l’estat: el Tribunal Constitucional (obligat a ser punitiu amb la seva darrera reforma), els jutges, els fiscals, la policia i la guàrdia civil, i ara, també la corona, quan al monarca, en comptes d’àrbitre i moderador, se’l utilitza i se’l obliga a ser el legitimador de la repressió. El problema no és un govern d’un partit corrupte com el PP, el problema és a totes les institucions de l’estat.

Uns resultats clars: República catalana
La pregunta ha estat clara: Voleu que Catalunya sigui un estat independent en forma de república?  I la resposta ciutadana també: 8.659 vots. 7.040 SÍ, 1.260 NO, 271 Blancs, 87 Nuls. Amb una participació que ens ha sorprès gratament a Montcada, donades les circumstàncies d’amenaces i dificultats,  amb ciutadans que aguantaven cues de fins a tres hores degut a l’afluència de votants i a les traves estatals per mantenir les comunicacions.

Resposta: mobilització i unitat davant la repressió
Ahir, a l’aturada general del 3 d’octubre, la societat montcadenca va protagonitzar una de les majors manifestacions que es recorden, alçant-se en defensa de la democràcia. L’actitud pacífica i democràtica dels ciutadans de Montcada va contrastar fortament amb la violència ordenada per un estat que ha perdut tota la legitimitat a Catalunya. La gent ho sap. Això no només va d'independència. S’està posant en joc el dret a decidir de tots els ciutadans, s’està posant en perill la democràcia. Novament vàrem demostrar ser un sol poble, més unit que mai davant l’agressió i la por. Un sol poble amb moltes veus, moltes llengües, moltes identitat però compartint la voluntat de decidir el nostre futur en llibertat i respecte. Un sol poble amb molts barris, on molts veïns demanaven que passéssim per Can Sant Joan, o per Mas Rampinyo, o per Terra Nostra, en una marxa per la llibertat que ens ha cohesionat.

Venen dies decisius
Estem guanyant i guanyarem perquè ho fem cívicament i pacífica i amb el màxim coratge i serenitat. Altres estant  perdent, i no parlo dels partidaris del NO. Amb els nostres veïns partidaris del No hem de construir un futur conjunt i mereixen el nostre respecte. Un futur millor també per ells i amb ells. Treballarem per garantir de les seves llibertats i els seus drets, que són també els nostres.  Els que han perdut són les elits corruptes de l’estat espanyol, opressores del seu propi poble, Diuen que l’èxit s’assaja, però el fracàs també s’assaja. Porten molt de temps assajant el seu fracàs: negant la realitat, i cometent error rere error. En cometran més. Des del govern municipal, i des de la ciutadania mobilitzada, defensarem els òrgans d’autogovern catalans quan  l’Estat espanyol els anul·li, suspengui o intervingui. Amb la seva cobdícia, ho perdran tot.

Seguirem units, serens, cívica i pacíficament alçats, per què en la ràbia de la seva derrota no facin més mal.

Venen dies en què haurem de defensar la voluntat popular, la democràcia. Ho farem plens de compromís, de fermesa, i pacíficament, com sempre hem fet. Fins a la victòria, que gestionarem amb generositat i respecte. Compartint-la.

Jordi Sánchez Escrigas
Portaveu GM ERC Montcada i Reixac