Montgat

El Ple de l'Ajuntament aprova una moció per a la defensa del refugi i l'acollida i de reconeixement a la tasca de l’ONG PROACTIVA OPEN ARMS

Alba Hernández Lacoma, regidora d'Educació i Joventut
En el darrer ple de setembre, conjuntament amb Montgat en Comú Podem, vam presentar una moció per a la defensa del refugi i l'acollida i de reconeixement a la tasa de l'ONG Proactiva Open Arms. La regidora Alba Hernández Lacoma, va presentar la moció, a la qual es van adherir els grups municipals de Junts per Montgat, Som de Montgat  i de Montgat Guanya-Mes-Iniciativa i Compromís.  A continuació us transcrivim la seva intervenció davant del plenari.

"Donat el context actual, en ple auge de criminalització del què abans sempre s’havia entès com a imperatiu humanitari; i en una situació en la qual en el nom de la gestió migratòria s’han legitimat pràctiques necropolítiques, basades en idees d’algunes instàncies de poder de dictaminar quines vides mereixen ser viscudes i quines no, ens veiem obligades a dir prou.

Davant la progressiva externalització de les fronteres, calen vies legals i segures per migrar, especialment per a aquelles persones que fugen.

Quan pensem que les persones fugen, hem de recordar que cadascuna porta la seva maleta de vida i records, i no oblidar  que a escala macro, aquesta fugida moltes vegades no és un fet aillat: les migracions es produeixen en el marc d’unes relacions nord-sud global. La guerra, misèria o manca d’espectatives sovint no s’expliquen sense que ens preguntem qui ven les armes, qui exerceix l’expoli o desgast dels recursos naturals o qui va deixar l’emprempta colonial.

No trobarem mai solucions humanitàries per a allò que en realitat són problemes polítics. No obstant:

- Podem i hem de treballar per a un marc digne per a l’acollida de persones nouvingudes, que la Llei d’Estrangeria i les pràctiques del Ministeri de l’Interior no faciliten.
- Cal insistir en què el “volem acollir” ha de trascendir en l’àmbit de les polítiques públiques i el que és igual d’important: en les nostres polítiques personals: No hi ha un nosaltres i un ells i elles.
- I finalment, reiterar l’objecte d’aquesta moció, el nostre suport a ProActiva, i fer-lo extensiu a totes aquelles persones i entitats criminalitzades: Seawatch, Aita Mari, Helena Maleno de Walking Borders, José Palazón de Prodein, Lola Gutiérrez processada a Grècia, igual que Sarah Mardini i Sean Binder, els bombers de Proemaid, Mikel Zuloaga i Begoña Huarte.

Perquè salvar vides no és delicte, ni cal permís per fer-ho."