Montgat

D’on venen 400 vots al feixisme?

La irrupció de VOX
Les darreres eleccions del passat 14 de febrer ens van deixar uns resultats a Montgat que ens permeten afirmar que tenim una població actualment situada en l’arc ideològic progressista. No obstant això, el nostre municipi també ha estat partícip del fenomen més inquietant d’aquests comicis: l’entrada de l’extrema dreta a les institucions catalanes.

A Montgat, de les 4.793 persones que van votar, 378 van optar pel feixisme de VOX. Representen un 7’89% dels vots, amb un electorat bastant repartit entre zones del poble, però amb un molt lleu repunt als barris amb les rendes més baixes.

Aquest partit ha emprat un discurs adreçat a solucionar les dificultats de la gent desposseïda, però amb la lògica de capar les fonts d’ingressos públics, com si el seu electorat pogués pagar-se una vida emparant-se només en l’esfera privada. Amb una Administració amb les butxaques buides, no s’entén d’on se suposa que havien de brollar els recursos per prestar els ajuts que prometen.

Aquest partit irromp amb una escenificació rupturista que atrau a la joventut, i un populisme que sedueix a la gent treballadora desafecta amb les institucions. Però no ens enganyem, es tracta d’un projecte que no subverteix res, discrepa del sistema simplement increpant a tothom. No és altra cosa que totalitarisme moral  i de l’odi que només camina cap a apuntalar l’elit que representen els seus líders a costa del patiment de la gent.

L’enfoc securitari que utilitzen per a tot fenomen social no resol les problemàtiques, les amaga sota la catifa. Avui utilitzen la humiliació de les dones, de les persones LGBTI, de les persones migrades, i el dia de demà seran els homes normals, les persones discapacitades, amb malalties cròniques o tot col•lectiu que no cassi amb la seva cosmovisió virilitzadora de tot.

L’extrema dreta abandera un discurs que no planteja solucions estructurals per a la desigualtat, es tracta d’autoritarisme ranci disfressat de lluita èpica per a l’alliberament de les treballadores i treballadors, però que no obstant adopta la recepta que ens condueix a la precarietat que ja tenim: el neoliberalisme recalcitrant, però pujat en un cavall, del qual difícilment els veurem baixar per a cuidar la nostra gent gran o llaurar els nostres camps.

Amb l’atur juvenil dels més alts d’Europa, amb una impossibilitat generalitzada d’accés a un habitatge digne, amb un mercat laboral precari, Esquerra planteja una resposta en forma de polítiques socials, una resposta que opti per reduir les desigualtats existents a través de la redistribució de la riquesa.

Esquerra també planteja seguir estant al costat de la gent, i des d’aquí oferim escolta activa i mà estesa a aquella gent treballadora que s’ha sentit desplaçada per les institucions, a qui ens obrim per a que ens facin conèixer les seves inquietuds.

Tenim ben present que més enllà de les classes populars desafectes, entre l’electorat de VOX també hi trobem persones que ideològicament es senten representades de forma plena, col•loquialment: “el fatxa convençut”. Davant d’aquest segon tipus de votant, des d’Esquerra Republicana de Montgat seguirem treballant en la nostra direcció, sumant més republicanisme, més organització i acció antifeixista, més defensa dels Drets Humans, més lluita antiracista, més feminisme com a motor de canvi, i més memòria històrica. #NoPassaran

Alba Hernàndez Lacoma
Regidora del Grup Municipal d'ERC a l'Ajuntament de Montgat