Esquerra Republicana de Catalunya - Montmeló

Consells de barri, educar els pares i coneixement del mercat de treball local són algunes de les propostes més destacades

Escoltem Montmeló Debat cívic Propostes de valor Esquerra
Escoltem Montmeló, parlem amb els ciutadans

Consells de barri amb reunions periòdiques per tal de fomentar un poble implicat, educar els pares per millorar la motivació pels estudis dels adolescents i aprofundir en el coneixement del mercat de treball local són algunes de les propostes que es van debatre dissabte a l’acte participatiu Escoltem Montmeló organitzat per Esquerra. La discussió es va centrar en quatre eixos fonamentals, al voltant dels quals es va establir un anàlisi de la situació actual del poble i de com el volem en el futur: un Montmeló més just, més viu, més participatiu i que prosperi en nou país.

Parlant de justícia social sovint ens arrisquem a generalitzar, per això la conversa es va centrar en l’acció municipal per a pal·liar els efectes de la crisi. Una de les propostes que va sorgir del públic va ser la de potenciar l’oficina de promoció econòmica per tal d’oferir un pla de formació per a l’inserció laboral. “És necessari relacionar les ofertes de treball de la zona amb la formació que s’ofereix als ciutadans i per això cal aprofundir en el coneixement del mercat laboral local. Sinó, la formació que s’ofereix no és útil.” Així s’expressava una montmelonina amb les idees clares.

Durant el debat es va parlar també de l’arrelament al poble i de la sensació que Montmeló és percebuda massa sovint com a una ciutat dormitori. Per exemple, per què els dissabtes tarda no hi ha ningú al carrer? L’Albert Monserrat ha explicat que en les converses que han tingut amb el comerç local de proximitat hi havia un cert desànim. La Joana Verdera proposa de fer un esforç col·lectiu per canviar la visió del poble: “Només una acció conjunta entre comerç i Ajuntament podrà revertir la mentalitat de que els dissabtes val més anar fóra. Montmeló té molt a oferir i ho hem de fer saber a tots els montmelonins.”

Per altra banda, un dels assistents va aixecar controvèrsia quan va comentar que no tots els barris del poble obtenen el mateix tractament per part de l’Ajuntament. “Alguns barris estan molt organitzats i tenen via directa amb el consistori, mentre que altres, sembla que no tinguin veu.” Aquí el grup municipal d’Esquerra proposa una iniciativa que s’ha dut a terme en altres localitats amb molt d’èxit: les reunions mensuals per barris al carrer. “Si l’Ajuntament surt a buscar els ciutadans, barri a barri, per preguntar-los com veuen el poble, aconseguirem fer més pinya, que cap zona se senti oblidada. Fomentar la participació i escoltar els ciutadans són claus per un poble més cohesionat.”

Una estudiant de l’Institut, la més jove de la platea, va voler participar aportant la seva visió sobre els joves. “Al poble hi ha molts adolescents desmotivats per l’estudi. El premi que ara es dóna als millors estudiants tampoc ajuda perquè el guanyen els quatre que sí estan motivats i la resta es queda igual.” En aquest sentit, una mare comenta que sovint la motivació per l’estudi parteix de la família. Aquest punt del debat genera consens entre els assistents: per millorar el compromís dels nostres joves amb la societat cal promoure iniciatives dirigides als pares així com el contacte dels adolescents amb el món laboral.

Finalment, es va parlar de quin és el paper dels municipis en el procés d’emancipació nacional del país. Un dels participants va demanar al grup municipal si era la seva intenció incloure al programa electoral el compromís que l’Assemblea proposa als partits sobiranistes. El grup municipal va ratificar els tres punts: posar en marxa el procés constituent a tots els efectes amb implicació municipal, impulsar la creació de l’Assemblea catalana de càrrecs electes i inscriure Montmeló a l’Associació de Municipis per la Independència. A més a més, el grup va afegir dos compromisos que consideren cabdals. Per una banda, la materialització de la sobirania fiscal, comprometent-se a pagar els impostos locals (l’IRPF dels treballadors i l’IVA) a l’Agència Tributària de Catalunya; per altra banda, el compromís de prioritzar la legitimitat de les institucions catalanes enfront de qualsevol ingerència de l’estat central.

L’ambient cívic i dialogant del debat va perdurar durant tot l’acte i tant els participants com els membres d’Esquerra van manifestar la seva satisfacció per la feina feta. En paraules de l’Albert Monserrat, “hem fet un pas endavant perquè ens enduem de l’acte d’avui una imatge de com veuen Montmeló els nostres conciutadans i en prenem bona nota. Ara ens cal acabar de perfilar el programa, concretant tot el que hem discutit en els eixos prioritaris i amb propostes ben definides, tangibles i sobretot realistes. No s’ha de prometre res que no es pugui complir.”