Montornès del Vallès

Totes les notícies

Montornès del Vallès, municipi lliure d'agressions masclistes

Comunicat respecte a l'agressió masclista del passat 7 de gener

Des d’ERC i el Jovent Republicà de Montornès del Vallès volem condemnar enèrgicament la greu agressió masclista que va patir una dona el passat 7 de gener a Montornès del Vallès. Sempre hem expressat que no es pot tolerar cap classe de violència masclista al nostre municipi i a la nostra societat, per això ens consterna aquesta agressió masclista i volem expressar tot el nostre suport a la víctima i la seva família, així com el nostre absolut rebuig contra aquesta agressió masclista, que malauradament ha tingut lloc al nostre municipi. També desitgem una ràpida millora a la víctima que es recupera a l’Hospital de la Vall d’Hebron amb un pronòstic greu, però estable. Amb aquest comunicat volem expressar, a més, que ens adherim a les concentracions proposades per la Taula de la Igualtat de Montornès del Vallès el dia 25 de cada mes a la Plaça de la República, per evidenciar a totes les víctimes de la violència masclista. Des d’ERC i el Jovent Republicà de Montornès del Vallès, creiem que cada dia hem de lluitar contra la violència masclista en totes les seves formes: des de les més brutals i luctuoses, com les que origina aquest comunicat; les agressions sexuals, que malauradament també hem patit a Montornès del Vallès en el complex d’oci nocturn Carpes Bora Bora; fins als micromasclismes o qualsevol classe de discriminació pel fet de ser dona. Hem d’eradicar la violència masclista completament i en qualsevol de les seves formes. Hem de treballar i pensar sempre des de la perspectiva feminista, perquè cal que la nostra societat deixi de ser només dels homes i per als homes, i menystingui o discrimini el 52% de la població pel fet de ser dona. Les dones tenim dret a viure sense por! Ens volem vives, lliures i iguals!

Acte commemoratiu de l'1 d'octubre a Montornès

Montornès commemora l'1 d'octubre.

El diumenge 30 de setembre, vigília de l'1 d'octubre, Montornès va commemorar el referèndum d'autodeterminació celebrat l'1 d'octubre de 2017 en un acte organitzat per partits polítics i entitats. L'1 d'octubre de 2017 Catalunya va viure un dia històric, el poble i les institucions van lluitar braç a braç per la celebració del referèndum amb tot un Estat en contra, un Estat espanyol que va utilitzar la força per aturar la democràcia. Durant les setmanes anteriors a la celebració del referèndum d'autodeterminació, l'Estat ja va començar la seva repressió segrestant la conselleria d'economia i buscant informació sobre el referèndum. També van detenir a Josep Maria Jové, secretari general de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda, entre d'altres. Tot i això, l'Estat no va poder aturar la voluntat del poble i el diumenge 1 d'octubre els col·legis electorals van obrir amb urnes, paperetes i el cens, tot això acompanyat de llargues cues que envoltaven els col·legis. No podem oblidar mai la repressió i la violència extrema que aquell dia van executar les forces policials espanyoles sobre els ciutadans que vàrem defensar les urnes amb els nostres propis cossos i amb el pacifisme com a única arma. A Montornès la jornada es va viure molt emotivament. La solidaritat veïnal amb els voluntaris que treballaven sense descans en aquella jornada electoral va ser immensa i una gran part de la població va defensar l'Institut Vinyes Velles i les urnes fins al final de la jornada. Aquell dia vàrem demostrar que ho podem tot, que la democràcia sempre guanya, aquell dia no s'esborrarà de la nostra memòria, aquell dia durarà anys. Des d'Esquerra Republicana de Montornès del Vallès volem agrair a tots i totes les montornesenques que vàreu ser-hi tots i cadascun dels dies que us necessitàvem, sou el motor de la història recent d'aquest país. També volem recordar i demanar la llibertat dels presos i preses, exiliats i exiliades i encausats polítics.

Montornès del Vallès, municipi per la República

Montornès del Vallès es declara municipi per la República

El ple de Montornès del Vallès va aprovar ahir una moció del grup municipal d'ERC on es declarava municipi per la República, amb els vots del nostre grup, ICV-EUiA, PSC i CiU. Aquesta moció acordada amb els grups d'ICV-EUiA i el PSC referma el compromís en la defensa dels valors republicans, de la igualtat, la llibertat i la fraternitat, com a referència d’organització en les institucions, i de l’exercici de les responsabilitats encomanades a l’Ajuntament. També reconeix el dret a l’autodeterminació, en quant que un dels principals valors republicans és el triomf de la sobirania popular sobre la sobirania dels estats i que el poble decideixi lliurement el seu futur de una manera democràtica. Aquesta moció va ser presentada en el ple ordinari de setembre, però fou retirada instants abans de la seva votació, ja que diferents grups municipals van proposar-ne diferents transaccions per adherir-se en la següent sessió plenària. Aquesta moció té una funció política important i és posar un important granet de sorra per la República. Perquè ser republicà en una monarquia com la de l'estat espanyol no és gens fàcil i, amb gestos com els d’avui, fem la República. La república ha de néixer de les urnes i ha de ser un indret on tot es pugui votar i on tot es decideixi consultant al poble. En el mateix ple, els membres de la corporació han aprovat per setze vots i una única abstenció del regidor del grup popular l'aprovació d'una moció en suport a la proposició de llei de reparació jurídica de les víctimes del franquisme promoguda per Junts pel Sí, Catalunya sí que es pot i la CUP i que és votarà el proper 19 d’octubre al Parlament. Una proposta pionera que vol declarar nuls els consells de guerra duts a terme per motius polítics a Catalunya pel franquisme des del 1938 al 1975. Aquesta proposició de llei estableix que: “Es declaren nuls i sense cap efecte jurídic tots els consells de guerra sumaríssims i les corresponents sentències, instruïts per causes polítiques a Catalunya pel règim franquista d’acord amb el Ban de 28 de juliol de 1936, el Decret de 31 d’agost de 1936, el Decret número 55 d’1 de novembre de 1936, la Llei de 2 de març de 1943, la Llei de 18 d’abril de 1947, el Decret 1794/60, de 21 de setembre, i el Decret Llei 10/75, de 26 d’agost.

Resultat eleccions

ERC aconsegueix els seus millors resultats electorals

El passat diumenge 26 de juny ERC a Montornès del Vallès va assolir els millors resultats en unes eleccions, amb un total de 586 vots (7,67%) al Congrès. En els resultats de les votacions al Senat a Montornès del Vallès, Santi Vidal (637 vots, 9,03%) i Mireia Ingla (546 vots, 7,74%) mantenen els resultats, perdent vots respecte als excepcionals resultats del desembre de 2015, on Santi Vidal va aconseguir 720 vots. Al país, ERC ha aconseguit consolidar els resultats al Congrés (9 diputats) i ampliar els del Senat fins a 10 senadors, creixent en vots, en unes eleccions marcades per una menor participació (-3,02% respecte al passat 20 de desembre de 2015). ERC ha guanyat a 474 municipis del Principat i a les demarcacions de Lleida i Girona. Els resultats a Espanya, amb una victòria encara més àmplia del PP, demostren, una vegada més, la impossibilitat de convocar un referèndum o d'endegar una reforma constitucional de caire federal. Des d'ERC de Montornès del Vallès volem agrair als 586 electors la confiança dipositada a la nostra formació. Resultats electorals complets: Congrès Senat

El ple aprova la moció d'ERC sobre la rebaixa de l'IVA en productes bàsics

Ahir al vespre el ple va aprovar una moció presentada pel grup municipal d'ERC-AM que demana a la Unió Europea que els estats puguin establir un tipus d’IVA reduït o superreduït en el cas d’articles de primera necessitat, com és el cas dels productes d’higiene femenina íntima (copes menstruals, compreses, tampons i salva-eslips) i els bolquers, i poder així aplicar-hi el del 4% en el marc del pla d’acció per reformar aquest impost. La rebaixa d’aquests articles és una reivindicació històrica, tant de la societat com de la gran majoria  de forces polítiques. Prova d’això és que no és la primera vegada que es tracta a aquest ple la proposta de rebaixa de l’IVA dels productes de primera necessitat.  Actualment aquests productes estan gravats com a consum, fet que comporta que productes sanitaris indispensables per a dones, nens petits o adults tinguin un preu més elevat del que podrien tenir si estiguèssin gravats amb el tipus superreduït. Aquesta circumstància, en el cas dels articles de recollida del sagnat menstrual, implica una discriminació molt greu a nivell impositiu per a les dones, ja que són absolutament necessaris des de l'adolescència fins a la retirada de la menstruació. El cas dels bolquers per a infants i adults també és molt destacable, ja que actualment estan gravats amb un IVA del 21%, quan es tracta d’un producte de primera necessitat que té un impacte molt important en l'economia familiar.   La moció també reclama fomentar l’educació efectiva-sexual als jovent als instituts, en coordinació amb les unitats d’Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva (ASSIR) de l’Agència de Salut Pública de Catalunya i la resta d’agents implicats. Es cerca amb això millorar l’educació en aquest àmbit, evitant una oferta educativa sovint condicionada per interessos comercials. Des d'ERC de Montornès del Vallès pensem que ara que està en marxa un pla d’acció per reformar l’IVA a nivell europeu és un bon moment perquè el món local també doni suport a la iniciativa i pressioni perquè productes bàsics i necessaris a les nostres llars, com els productes d’higiene femenina i els bolquers, estiguin gravats d’una manera més justa.

Mocions incòmodes, mocions vetades

A mitjans de març, el nostre grup va presentar una moció per conscienciar la població del nostre municipi sobre els drets dels animals de companyia. Aquest text, estava basat en una declaració animalista pionera aprovada a Trigueros del Valle (Valladolid). Consideràvem important debatre aquesta qüestió perquè al febrer i al març hi va haver un increment d’enverinaments i violència envers els animals de companyia del nostre poble. El text, a més d’adherir-se a una declaració que proposava ampliar els drets dels animals que contempla l’actual ordenança de tinença d’animals, instava a fer un canvi important: el compromís de l’Ajuntament de vetllar pels animals que viuen en colònies al nostre municipi. Dissortadament, aquesta moció ni s’ha aprovat ni s’ha debatut al ple. El govern d’ICV-EUiA va decidir eliminar-la dels continguts del ple. No és la primera vegada que passa això, sinó que s’està convertint en un fet habitual: el govern retira les mocions que li són incòmodes o li generen controvèrsia al·legant raons peregrines. L’episodi més greu, però, s’ha esdevingut aquest mes. El grup municipal d’ICV-EUiA ha retirat una moció que proposava accelerar el projecte de la residència d’avis – centre de dia, exposant que no es pot debatre al ple perquè ho considera un assumpte exclusiu de la responsabilitat del govern municipal. Silenciar o vetar mocions a cop d’autoritat mai hauria de ser la manera de tractar les propostes polítiques dels grups de l’oposició. * Aquest article s'ha publicat al número 104 de la revista municipal de Montornès del Vallès, el "Montornès Viu".

Per què diem no als pressupostos?

Al passat ple del dia 3 de març, es van aprovar els pressupostos de l’Ajuntament per a l’any 2016 amb l’únic suport del grup municipal de ICV-EUiA. El nostre grup municipal i la resta de l’oposició vam votar-hi en contra. Volem aprofitar aquest espai per explicar el sentit i les raons del nostre vot. En primer lloc, hem de dir que els pressupostos van ser elaborats únicament per l’equip de govern. A mitjans de febrer se’ns va convidar a participar-hi proposant petites aportacions que no alteressin el pressupost. Conscients de les limitacions d’acció que ens oferia el govern, vam presentar una proposta per facilitar la inclusió laboral de persones amb graus baixos de discapacitat, però l’equip de govern la va desestimar per la seva complexitat. Després d’estudiar a fons els pressupostos presentats pel govern, vam trobar insuficient la proposta de foment de l’ocupació basada majoritàriament en plans d’ocupació local i que no aposta per la formació per crear ocupació de qualitat, tot destinant només 22.000 € per a ajuts i beques a la formació d’un pressupost de 20,7 milions d’euros. D’altra banda, en el capítol d’inversions en infraestructures, considerem que els pressupostos obvien novament peticions de la ciutadania del nostre poble, com la residència d’avis. Trobem desencertat apostar per remodelar equipaments existents mentre no tenim resolts els espais més bàsics. Cal que la residència d’avis i el centre de dia es converteixin en una prioritat i no en un punt del programa polític que mai es compleix. * Aquest article s'ha publicat al número 103 de la revista municipal de Montornès del Vallès, el "Montornès Viu".

Lluís Companys: Polític fins a la mort.

ERC de Montornès del Vallès, en col·laboració amb la Fundació Josep Irla, porta al nostre poble l’exposició «Lluís Companys, polític fins a la mort». Aquesta exposició forma part dels actes en homenatge del 75è aniversari de l’execució del president Companys. S’hi fa una anàlisi de la intensa trajectòria vital i política de Lluís Companys des de la infantesa fins a l’extradició il·legal, tortura, consell de guerra i afusellament a mans de la dictadura colpista del general Franco. Lluís Companys és l’únic president d’un país democràtic afusellat pel totalitarisme que vol imposar-se arreu d’Europa durant la Segona Guerra Mundial. Per l’acció dels seus botxins, esdevé un símbol perpetu de la defensa dels valors republicans, de les nostres institucions i del nostre país. L’entrada de l’exposició és gratuïta i es pot visitar a la sala Riu Mogent del Casal de Cultura (Av. del Riu Mogent, 2) del 15 al 26 de febrer de 2016. Volem acabar aquesta columna donant les gràcies a totes les persones que van confiar en Esquerra Republicana en les darreres eleccions espanyoles. A Montornès del Vallès, les llistes encapçalades per Gabriel Rufián i Santi Vidal han duplicat els vots obtinguts en les eleccions de l’any 2011. Són els millors resultats d’ERC al nostre poble en unes eleccions espanyoles. Al país, també hem assolit els millors resultats i ens hem convertit en la segona força política amb 9 diputats i 6 senadors. * Aquest article s'ha publicat al número 102 de la revista municipal de Montornès del Vallès, el "Montornès Viu".

EXP3

Finalitza l'exposició d'en "Lluís Companys: Polític fins a la mort"

El passat divendres 26 va finalitzar l'exposició d'en "Lluís Companys: Polític fins a la mort" realitzada per la nostra secció local en col·laboració amb la Fundació Irla. Durant aquests deu dies han sigut molts els veïns de Montornès que s'han aproximat per veure els catorze pòsters i descobrir un Lluís Companys més íntim del que es coneix. Per a totes les persones que no heu pogut veure-la, us facilitem la pàgina web de la Fundació Irla on trobareu tota l'exposició en format PDF. http://www.irla.cat/expocompanys/index.html  Tanmateix, agraïm la tasca de gestió i coordinació d'en Joan Almacellas de la Fundació Irla i de l'Olga del Casal de Cultura de Montornès, sense el seu treball l'exposició no hagués estat possible. També volem agrair als veïns i veïnes que vàreu aproximar-vos el dia de la inauguració, ERC Montornès del Vallès està al vostre servei. Des de la secció local d'Esquerra Republicana seguirem treballant per apropar la història del país als ciutadans de Montornès. Salut i república!