Nou Barris

DECLARACIÓ INSTITUCIONAL Contra el racisme i la xenofòbia
AL CONSELL PLENARI DEL DISTRICTE DE NOU BARRIS

Una de les principals característiques històriques que defineixen Nou Barris és la de ser un districte integrador, un lloc d'acollida per totes aquelles persones que amb les seves diferents cultures i tradicions ,amb la seva feina i amb tota la humilitat, han estat determinants per a fer realitat la ciutat oberta, cosmopolita i referent cultural mundial que és avui Barcelona, i de la que totes ens enorgullim.

Que Nou Barris hagi estat i sigui aquest lloc d'arribada per a molts i moltes, un lloc d'arrelament i a la vegada un exemple de convivència i de diversitat cultural i religiosa no és un fet casual. Per a això ha estat determinant el respecte i reconeixement mutu entre tots i totes, la solidaritat, la xarxa d'entitats i les xarxes solidàries que des dels anys 50 han anat teixint i construint els veïns i les veïnes. Tot l' intangible i, a la vegada, l'imprescindible per a que Nou Barris sigui avui el Districte acollidor, integrador, divers, ric i plural que és. Diversitat que ens enriqueix i que veiem dia a dia en el nostre espai públic on podem trobar veïns i veïnes de qualsevol indret del món per compartir tot allò que tenim en comú. Els carrers i parcs del nostre districte estan plens d’activitats i festes de tot arreu que demostren la diversitat cultural. En són exemple el Festival de Sopes del Món Mundial, la festivitat de Sant Froilan que acull a les entitats gallegues o el Parc de la Guineueta que a la vegada és un espai de centralitat per a la comunitat andalusa de Nou Barris i Barcelona, és també el lloc on es fa un dels aplecs de sardanes més importants del país, i tanmateix esdevé l'espai central per a les entitats culturals i socials del Districte en la celebració de la Cultura va de Festa. Sabem viure i compartir la diversitat, que a la vegada ens enriqueix, com sabem compartir l'espai públic.

Atès que en aquest moments hi ha un debat social obert al Districte per la instal·lació d'un centre de culte al barri de La Prosperitat.

Atès que El local on s’instal·larà aquest centre ha estat llogat per una entitat islàmica arrelada des de fa molts anys al Districte, participant de molts dels esdeveniments que organitzen els veïns i les veïnes, com a veïns i veïnes que són.

Atès que la llibertat de culte és un dret bàsic i irrenunciable en qualsevol estat respectuós amb les llibertats més elementals, la declaració dels Drets Humans i amb un grau determinat de desenvolupament social. La Constitució Espanyola de 1978 recull aquest dret fonamental, queda desenvolupat en la Llei Orgànica de Llibertat Religiosa de l'any 1980 i regularitzat per la llei 16/2009 de la Generalitat de Catalunya en el seu article 9.

Atès que Davant aquesta instal·lació, alguns veïns i veïnes han expressat el seus legítims dubtes i contrarietats a que l'afluència d'usuàries a aquest espai destorbi els descans veïnal i la mobilitat al carrer. Aquestes protestes estant sent aprofitades per grups i col·lectius d'extrema dreta que res tenen a veure ni amb el Districte ni amb els veïns i les veïnes. El seu objectiu és instrumentalitzar la protesta legítima d'uns veïns i veïnes per a donar altaveu a les seves idees obertament feixistes, xenòfobes i discriminatòries.

A Europa, a Espanya, a Catalunya i, a Barcelona tenim múltiples exemples que aquest tipus de discursos, aquestes idees que propugnen sols han portat conflictes, misèria i injustícies. I, molt al contrari, l'exemple històric de Nou Barris construint aquesta convivència a partir dels respecte mutu, del diàleg, de la construcció col·lectiva és precisament la major garantia de bona convivència que podem tenir. Es tracten de grups que no fan altra cosa que generar inseguretat als nostres carrers i contradir els valors que han fet de Nou Barris un districte acollidor.

Atès que la ciutat de Barcelona és una ciutat compromesa amb la defensa dels drets humans. En aquest sentit el gener de 2017 es va aprovar a Comissió de Presidència el Pla Municipal de lluita contra la Islamofòbia, que té l'objectiu de protegir els drets humans i lluitar contra els delictes d'odi, desplegant una estratègia per prevenir, sensibilitzar i ser garantia per la no discriminació. Pla de lluita que va tenir una rebuda positiva per part dels diferents Grups Municipals que conformen el Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona, com així es desprèn de les actes de la sessió.

DECLARACIÓ INSTITUCIONAL

1. DEFENSAR que Nou Barris sigui un districte fraternal, compromès amb la igualtat, lliure de feixismes i totalitarismes de tota mena, essent un districte on la convivència i la diversitat són uns valors inqüestionables.

2. REBUTJAR la presència de grups xenòfobs i totalitaris als carrers de Nou Barris, com a principals enemics de la convivència que són.

3. CONDEMNAR les diverses pintades de caire totalitari i xenòfobes i agressions que han aparegut al local on s'instal·larà el centre de culte, així com altres pintades feixistes que han aparegut en altres espais simbòlics i centrals del Districte.

4. CONDEMNAR tot tipus d’actes de persecució i pressió sobre el que pensa diferent envers a qualsevol posicionament legítim en relació a aquest conflicte. NO són acceptables actituds com crits i insults a veïns i veïnes per la seva forma de pensar o manifestar-se, ni persecucions pel carrer amb fort soroll sobre les persones que hi passegen, ni cartes amenaçadores.

Portaveu GM B-Comú
Portaveu GM PSC