Olot

MOCIÓ D’ERC PER A LA CONFIGURACIÓ DEL PARC DE PEDRA TOSCA DE LA GARROTXA
ERC sempre ha tingut present en el seu model de ciutat l’equilibri territorial i la sostenibilitat medioambiental per tal de poder gaudir d’una ciutat i del seu entorn nets i endreçats. Entre els diversos espais que cal millorar, pensem que n’hi ha un d’important que resta, en part, oblidat: el Bosc de Tosca, un espai d’unes desenes d’hectàrees encara per recuperar que forma part del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa i que es troba repartit entre els termes municipals d’Olot i de les Preses. Concretament, parlem de l’espai situat entre el riu Fluvià, la carretera de la Pinya i la carretera vella de les Preses.
A partir de mitjan s. XIX, en aquests terrenys es va anar configurant un mosaic de petits camps de correu, amb parets i barraques de pedra seca que donen lloc a un paisatge rural de gran valor històric, ecològic, geològic i arquitectònic. Catalunya té una abundant obra de pedra seca, però l’únic lloc on aquesta obra s’ha fet amb pedra volcànica és a la Garrotxa, la qual cosa la fa única a tota la Península ibèrica.
D’altra banda, la via verda Olot-Girona, que tant valorem i que tan atractiva i útil és per a una gran quantitat de persones, voreja i travessa el Parc de Pedra Tosca, que és el resultat d’un projecte que es va executar a inicis de la primera dècada del present segle gràcies al suport econòmic europeu. L’Ajuntament d’Olot hi va participar amb l’aportació d’una petita superfície territorial (l’equivalent aproximat del 10% del projecte) que va permetre construir un segon itinerari i disposar d’un mirador sobre els terrenys del Parc de Pedra Tosca.
El Parc de Pedra Tosca s’ha promogut molt dins i fora del país, generant tot un seguit d’activitats que poden desenvolupar-se molt més. En paral•lel, també cal remarcar el naixement d’una associació que vetlla i lluita per la conservació, expansió i consolidació d’aquest espai.
La major part del Bosc de Tosca que pertany a la ciutat d’Olot es troba en un estat francament oblidat i deteriorat. Pensem que no podem deixar abandonat ni un pam de terra del nostre municipi i que hem de valorar permanentment la fragilitat de tot el nostre territori, principalment el de les zones periurbanes, i especialment aquest espai tan peculiar i únic.

Per tot això, proposem:
1r Que es renovi el conveni amb l’Ajuntament de les Preses per tal de tenir una actuació conjunta en tota aquesta zona, amb la voluntat de fer del Bosc de Tosca el Parc de Pedra Tosca de la Garrotxa.
2n Que es treballi en col•laboració amb l’Associació Pedra Tosca, per establir col•laboracions amb entitats d’arreu del país.
3r Que es constitueixi una comissió integrada pels ajuntaments, el Parc Natural, veïns, propietaris i l’Associació per tal de tirar endavant aquest Parc i que s’explori la possibilitat de crear un organisme o fundació que se’n faci càrrec.
4t Que, escoltades totes les parts interessades, es generi la voluntat que el Parc tingui un atractiu turístic que promogui activitats ecoagràries, jornades de formació especialitzades, de divulgació, etc.
5è Que se signi un conveni de continuació i ampliació de l’actual col•laboració amb la branca d’agrària de l’INS la Garrotxa.
6è Comunicar l’adopció d’aquest acord a tots els ens i organismes implicats.

Grup Municipal ERC
Olot, 11 de maig de 2012