Olot

Parc de Pedra Tosca de la Garrotxa: un compromís de ciutat

El ple municipal de la setmana passada va ser llarg, dens i tens. Molts mitjans de comunicació no disposen de prou temps o espai i, per tant, no reflecteixen tot el contingut del ple (a diferència d’aquest setmanari, que sol recollir-ne fidelment tots els punts tractats). Com que en algun cas pot haver passat desapercebuda la moció que ERC va presentar: PER LA CONFIGURACIÓ DEL PARC DE PEDRA TOSCA DE LA GARROTXA, en vull fer un petit comentari.
Sempre hem tingut present, en el nostre model de ciutat, l’equilibri territorial i la sostenibilitat medioambiental per tal de poder gaudir d’una ciutat i del seu entorn nets i endreçats. Entre els espais que creiem que ens cal millorar n’hi ha un d’important que resta en part oblidat: el Bosc de Tosca, concretament l’espai situat entre el riu Fluvià, la carretera de la Pinya i la carretera vella de les Preses. Aquest terreny és un veritable mosaic de petits camps de conreu, les artigues, amb parets i barraques de pedra seca, un paisatge rural de gran valor històric, ecològic, geològic i arquitectònic. Catalunya té una abundant pedra seca, però l’únic lloc on aquesta obra s’ha fet amb pedra volcànica és a la Garrotxa, la qual cosa el fa únic a tota la Península Ibèrica.
D’altra banda, la via verda Olot-Girona, que tant valorem i que tan atractiva i útil és per a una gran quantitat de persones, voreja i travessa el Parc de Pedra Tosca, que es va executar a principis d’aquest segle gràcies al suport econòmic europeu. L’Ajuntament d’Olot hi va participar amb l’aportació d’una petita superfície (un 10% del projecte) que va permetre construir un segon itinerari i disposar d’un mirador sobre terrenys del Parc de Pedra Tosca. Aquest parc s’ha promogut dins i fora del país, generant una sèrie d’activitats que poden desenvolupar-se molt més.
La major part del Bosc de Tosca que pertany a la ciutat d’Olot es troba en un estat francament oblidat i deteriorat. Pensem que no podem deixar abandonat ni un pam de terra del nostre municipi i que hem de tenir molt present la fragilitat de tot el nostre territori, i en especial aquest espai tan peculiar i únic.
ERC desitja donar renom i consistència a la marca OLOT i que sigui present, en positiu, en els mitjans de comunicació nacionals, estatals i internacionals , aspirem a tenir un important nombre de visitants al voltant del tema dels volcans i de tot que d’ells se’n derivi.
Si tenim present que Olot és la seu de l’Observatori del Paisatge, que tenim i hem d’expandir el Museu del Paisatge, que s’ha de reformar o repensar el Museu dels Volcans, que el Parc Natural té un pes molt important, que volem una marca per Olot que tant el turisme de lleure, com el cultural, com l’esportiu la tinguin present i que sigui un punt de referència no tan sols pels catalans, sinó per qualsevol visitant vingui d’on vingui i pel motiu que sigui, no podem deixar de banda l’actiu que hi pot representar aquest espai.
Hem plantejat aquest projecte malgrat l’actual situació econòmica, perquè pensem que precisament pot ser un generador econòmic i perquè estem parlant d’una actuació que comporta un mínim import econòmic i que es basa principalment en la voluntat de les institucions i de la ciutadania per tirar-lo endavant. Les principals eines d’aquest projecte són: la imaginació, les ganes, la il•lusió, el diàleg i la comprensió de les voluntats diverses i sobretot les ganes de fer d’aquest indret un PARC DE PEDRA TOSCA DE LA GARROTXA que serà únic al país i a la vegada un punt d’atracció per un gran nombre de visitants d’un perfil molt adequat i convenient a la nostra ciutat.
Per tot això presentàvem unes propostes, que vam simplificar d’acord amb l’equip de govern i amb els altres grups municipals per tal que poguessin tirar endavant sense entrebancs, per la qual cosa la nostra iniciativa va quedar reduïda a dos punts:
a. Mostrar el compromís de l’Ajuntament en la valorització del Parc de Pedra Tosca, pel seus elements històrics, ecològics, geològics i arquitectònics.
b. Instar l’equip de treball constituït per l’Ajuntament de les Preses, l’Ajuntament d’Olot i el Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa que realitzi un pla de valorització del Parc, incorporant en el procés els propietaris i institucions interessades.
Propostes que van ser aprovades per unanimitat, per la qual cosa confiem plenament que el projecte tirarà endavant.
Clara Casanovas
Esquerra Republicana de Catalunya- Olot