Osona

Puigcercós anuncia l’impuls d’una agrupació de partits catalans i espanyols per expressar el rebuig a la Constitució europea

El secretari general, Joan Puigcercós, ha anunciat avui que ERC podria participar en una agrupació o front conjunt amb altres formacions polítiques per expressar el rebuig al Tractat de la UE (Constitució), ja que no reconeix les nacions sense estat.

Puigcercós ha explicat que ERC no fixarà fins després de setembre la seva posició respecte al referèndum que es convoqui per ratificar el projecte de Constitució de la UE, però un cop ja descartat el vot afirmatiu, les opcions més probables "podrien passar" per l'abstenció, el vot en blanc o el vot nul abans que el no rotund.

"Decidirem la nostra posició més endavant -ha explicat- i fins i tot no descartem utilitzar la possibilitat que ha obert la reforma dels estatuts per convocar una consulta interna dins ERC", però en tot cas, ha assegurat, "som plenament conscients que no estarem sols" i que hi haurà "altres forces, com la nostra aliada EA, o el BNG, per exemple, que s'expressaran" en un sentit semblant.

Puigcercós ha assenyalat que, "en aquesta agrupació de forces, més que un front", hi podria caber fins i tot CiU, ja que la militància de CDC ha decidit aquest passat cap de setmana convocar un congrés extraordinari per decidir si s'oposa a l'esmentat tractat constitucional.

El secretari general ha considerat, així mateix, "insultant" que el secretari d'organització del PSOE, José Blanco, hagi equiparat CiU amb l'extrema dreta d'alguns països europeus per coincidir en el rebuig a la Constitució, i ha recordat que "Convergència és un partit de dretes clarament democràtic, amb una llarga tradició liberal i a favor de les llibertats".

"El senyor Blanco -ha dit-, sent com és gallec, hauria de preocupar-se més de si els qui governen en Galícia són o no d'extrema dreta, o fixar-se a Madrid en la trajectòria del senyor Aznar i dels qui l'envolten perquè també s'oposen a la Constitució".

Puigcercós ha puntualitzat que estar en desacord amb el projecte constitucional de la UE "no vol dir votar en contra", i ha deixat entreveure que la direcció d'ERC podria preferir altres alternatives, com l'abstenció, el vot en blanc o el nul.

A més a més, ha opinat que l'any 2007 l'ampliació de la UE a països com Bulgària podria implicar la possibilitat d'"obrir" de nou el Tractat de la Unió i proposar modificacions.

En qualsevol cas, i amb independència de la posició que pugui adoptar ERC quan es convoqui el referèndum, Puigcercós ja ha advertit que en aquesta qüestió el més probable és que els socis del tripartit (PSC, ERC i ICV) no vagin junts, però ha recordat que aquesta eventualitat ja va ser prevista en negociar l'Acord del Tinell, i que en el text del pacte no hi ha res que obligui a mantenir posicions coincidents.