Osona

ERC demanarà el No a la Constitució europea si l'Estat espanyol no fa gestos pel reconeixement polític, cultural i lingüístic de Catalunya

Josep-Lluís Carod-Rovira ha anunciat avui que ERC demanarà el no en el referèndum de la Constitució europea i ha condicionat un possible canvi de vot a que l'Estat espanyol faci gestos pel reconeixement polític, cultural i lingüístic de Catalunya. En aquest sentit, el president ha explicat que traslladarà aquesta petició al president del Govern espanyol, José Luis Rodriguez Zapatero, en la reunió que mantindran després de l'estiu.

La decisió de demanar el vot contrari a la Constitució l'ha pres la nova Executiva nacional del partit, que s'ha presentat aquest migdia al Centre Cívic Pati Llimona de Barcelona. En la reunió s'ha escollit per unanimitat Marina Llansana com a portaveu.

"Reafirmem la nostra voluntat europeista, i en això ningú no ens pot donar lliçons, però una constitució que diu no a la Catalunya nacional, a la Catalunya democràtica, a la Catalunya social, a la Catalunya respectuosa amb el medi ambient, a la Catalunya que vol la pau, ens està dient als ciutadans que també li hem de dir que no", ha indicat el president.

Carod ha explicat que hi ha molts aspectes que la Constitució europea no té en compte perquè previament no les ha tingut en compte l'Estat espanyol, i ha posat com a exemple el reconeixement de l'oficialitat del català, que el Govern espanyol no s'ha esforçat perquè figurés al Tractat Constitucional. A part de responsabilitzar l'actual Govern espanyol, també ho ha fet als partits (en referència tant a CiU com al PSC) que podrien haver-ho reclamat en els seus pactes a Madrid.

El president ha apel·lat a la tradició europeista tant de Catalunya com d'ERC per justificar el vot contrari, ja que "volem una Europa millor" i "ens veiem obligats a dir no a una Europa que ens diu no a nosaltres", ha assenyalat.

Carod ha anunciat que a primers de setembre es farà una reunió a Barcelona amb les altres formacions de la coalició Europa dels Pobles per debatre sobre la postura final entorn al referèndum europeu i per iniciar una mobilització social. Així mateix també ha dit que ERC iniciarà a partir d'ara contactes amb els col·lectius que s'han pronunciat també en contra d'aquesta Constitució europea.