Osona

Participació i diàleg ciutadà, la bona política

Jordi Fàbrega, diputat d'Infraestructures Viàries i Mobilitat de la Diputació de Barcelona

Quan se'm va encomanar ser diputat a la Diputació de Barcelona, vaig tenir clar que volia exercir la política tal com sempre l'he entès, des de la proximitat i amb diàleg obert amb la ciutadania. Una manera de fer que també es troba en l'ADN d'ERC, com a partit d'essència republicana i municipalista.
Quan després vaig assumir la delegació en Infraestructures Viàries i Mobilitat, encara vaig tenir més clar exercir la proximitat i el diàleg. Hi ha qui pot entendre que les polítiques en infraestructures viàries s'allunya de la ciutadania en el dia a dia. Res més lluny de la realitat.
Les carreteres, camins i carrers formen part del dia a dia de les nostres vides, des de la mobilitat personal a l'activitat econòmica, des dels serveis al món rural, passant pels polígons industrials. La mobilitat és un dret que ha de tenir la ciutadania de casa nostra i aquesta ha de saber i poder dir-hi la seva.
És per això que estem aplicant un mètode de treball que inclogui un moment participatiu amb els veïns, òbviament sempre que els ajuntaments així ho vulguin, perquè al cap i a la fi ells tenen l'última paraula vers els seus veïns. La veritat, però, és que la resposta dels municipis ha estat molt positiva i ja hem fet moltes presentacions sobre camins per vianants, rotondes, plans de mobilitat, reurbanitzacions entre d'altres actuacions, en comarques com el Barcelonès, Osona o els vallesos.
En aquests moments participatius, a més, les opinions i aportacions dels veïns ens han aportat punts de vista que a vegades han exigit fer modificacions a la proposta inicial per tal de millorar els projectes.
 És a dir, a més de la proximitat i la informació respecte al veïnat, també busquem la seva opinió i si cal assumim propostes que millorin els projectes. És cert que en ocasions, el diàleg, quan s'entrecreuen interessos, a vegades interessos particulars respecte els generals, poden crear moments de tensió, però majoritàriament aquests moments tensos i la dialèctica entre interessos particulars i generals, desemboca amb un consens que acaba assumint el bé general.
Hi ha qui diu que això és nova política. Jo el que sé és que és la política que sempre he fet al meu poble des de ja fa temps, és la política que sempre hi he cregut i he exercit, a l'igual que molta gent del país, i en especial la gent d'ERC.
Més que nova política, hi ha bona política, i la política al costat de la gent i obrint les institucions i les decisions a la nostra ciutadania és bona política.