País Valencià

EL CONSELL HA D'IMPEDIR L'ATRACAMENT DEL BAHRI ABHA A SAGUNT.

ERPV
9.12.2019

En unes hores està prevista l'arribada del buc saudita Bahri Abha al Port de Sagunt carregat d'armes amb destí a l'Aràbia Saudita. El País Valencià no pot formar part del circuit de la guerra pel fet que els Borbó tinguen interessos econòmics en el negoci de la sang. Clamem al Consell que prenga mesures per impedir l'atracament i al president Ximo Puig que faça les gestions que calga amb el ministre Ábalos. Igualment instem l'alcalde de Sagunt que com a president del Comitè Assessor de Consell d'Administració de l'Autoritat Portuària faça el possible per impedir l'atracament del Bahri Abha.

La setmana passada l'ONG Antimilitaristes-MOC posava en alerta la societat valenciana sobre l'atracament del buc saudita Bahri Abha al Port de Sagunt demà dimarts 10 de desembre i publicava un manifest en el qual demanava, entre d'altres, que les administracions impediren l'escala d'un vaixell que ve carregat d'armament que -amb tota probabilitat- serà utilitzat al Iemen, on Aràbia Saudita està duent a terme una vertadera massacre de civils des de l'any 2015 en un conflicte amb més de 2 milions de persones desplaçades i amb 22 milions de persones amb necessitat d'ajuda humanitària i que ha estat qualificada per Nacions Unides com "la pitjor catàstrofe humanitària del planeta" (cada 10 minuts mor un menor de 5 anys segons UNICEF).

A Esquerra Republicana del País Valencià ens adherirem de seguida al manifest i activarem una de les mesures que tenim a l'abast: que el nostre grup al Congrés presentara una bateria de preguntes al govern que podeu trobar ací

L'arribada del Bahri Abha al Port de Sagunt és un exemple més del filibusterisme del govern espanyol. Com va dir fa uns dies el president d'Esquerra Republicana del País Valencià, Josep Barberà "de cap manera podem acceptar que no s'atenga la crida dels vaixells que, com l'Open Arms, demanden que s'obriguen ports per salvar vides de refugiats (molts dels quals procedents d'aquella zona en conflicte) i sí, a canvi, donem port a un vaixell la missió del qual és transportar armes per matar civils". Mentre per una banda veiem com el govern parla de pau mundial i de sostenibilitat, per una altra manté un total secretisme i opacitat quant a la informació del negoci d'armes, un negoci que es tradueix en milers de morts civils. De fet, tots recordem les declaracions de Borrell quan deia allò de “són armes d'alta precisió que no s'equivocaran assassinant iemenites".

Una ullada a les xifres del negoci d'armes, segons l'Institut Internacional d'Estudis per a la Pau d'Estocolm (SIPRI), ens pot aclarir alguns perquès: L'Aràbia Saudita és el major comprador d'armes a escala mundial, amb un 12% del total i el tercer estat del món que més gasta en defensa, per darrere dels Estats Units i la Xina. Els seus proveïdors són, per aquest ordre els Estats Units (61%), Regne Unit (23%), França (3'6%) i Espanya (2'4%).

Aquestes xifres estan lligades, per exemple, a l'assassinat del periodista Jamal Khashoggi al consolat saudita d'Istanbul a mans d'agents del règim de Riad. En aquell moment països com Alemanya van trencar les seues relacions comercials amb armes amb Aràbia Saudita, també el Regne Unit després d'una sentència del Tribunal d'apel·lacions britànic, però no Espanya, que manté els acords comercials amb el règim de Riad, amb el qual la família Borbó té interessos econòmics importants.

La plataforma Armes Sota Control, integrada per Amnistia Internacional, Greenpeace, Intermón Oxfam i FundiPau, ha advertit que des que l’Aràbia Saudita iniciés els seus atacs contra Iemen el març de 2015, el Bahri Abha, el buc que té previst atracar demà a Sagunt, “ha transportat en vuit viatges uns 162 milions de dòlars en armes des dels EUA”.

Per últim, remarcar que la legislació internacional (TCA/2013), l'europea (Posició Comú 944/2008) i l'espanyola (Llei53/2007), prohibeixen la transferència d'armes a qualsevol país susceptible d'emprar-les contra civils.