País Valencià

EN SUPORT A LA GENT TREBALLADORA DEL CAMP, AQUEST DIVENDRES TOTS A LA TRACTORADA!

ERPV. 13/02/20

Des d’Esquerra Republicana del País Valencià volem palesar el nostre suport a la convocatòria de la manifestació tractorada per a aquest divendres 14 de febrer per les organitzacions professionals agràries LA UNIÓ, ASAJA i UPA.

Amb aquesta acció el sector denuncia la situació que pateixen els nostres agricultors i ramaders, que «estan al límit», que ja no poden subsistir del rendiment del seu treball. I aquesta denúncia arriba, justament, quan a tots els fòrums del món s’assumeix que un dels pilars fonamentals per fer front al Canvi Global és l’agricultura de proximitat. Com pot ser que les administracions desatenguen un sector clau per assolir la sobirania alimentària, apaivagar el Canvi Climàtic i aspirar a l’equilibri econòmic? La resposta és ben senzilla i dolorosa: L’Estat espanyol està pagant els grans acords de comerç internacional ,que beneficien a determinades industries, amb l’agricultura valenciana.

De la mateixa manera que el preu per entrar en el Mercat Comú Europeu fou la industria del País Valencià, amb la desaparició de bona part de la indústria tèxtil, del calcer, paperera o siderometal·lúrgica, ara l’Estat espanyol no té cap inconvenient en pagar els grans acords europeus amb països tercers amb l’agricultura valenciana.

Els costos de producció cada volta són més elevats mentre els preus de mercat baixen per l’entrada de productes similars d’altres parts del món. I tot açò mentre veiem com l’administració demana a agricultors i ramaders que facen la transició cap a models de producció més sostenibles. I aquesta situació límit de crisi en el sector arriba quasi al mateix temps que els efectes del Canvi Climàtic en l’oratge es deixen veure, com ha passat recentment amb la DANA de setembre o la borrasca Glòria i que, sense cap dubte es repetiran.

Ja n’hi ha prou. Deixem de mentir i de mentir-nos. El País Valencià és, des de fa segles, la moneda de canvi de l’Estat, amb la qual paga beneficis que ací mai ens arriben.

El nostre diputat al Congrés Xavier Eritja reclamava aquesta setmana al Govern espanyol mesures concretes al respecte: «no podem mirar cap a una altra banda: necessitem preus justos i un pla immediat per abordar l’emergència» deia Eritja mentre reclamava canvis immediats que repercutisquen en els agricultors i la transposició de la Unió Europea respecte a les practiques comercials deslleials per a poder seguir la traçabilitat i reclamar major transparència en la cadena de valor.

Però els problemes que pateix el sector no deriven solament dels acords d’Europa amb països tercers. No podem deixar de banda el greu problema que suposa per als productors menuts i mitjans les grans empreses comercialitzadores i distribuïdores, grans empreses alimentàries que determinen els preus màxims del producte i l’excedent que s’ha de rebutjar. Cal que el Consell perda la por a regular aquesta part del sector agrícola-ramader i enfrontar-se, si cal, a les decisions del govern espanyol, si volem rescatar els professionals que hi ha a la base i que no veuen cap benefici pel seu treball.
El sector que ens dona de menjar i ens sosté demana a l’administració que es comprometa de debò amb mesures eficaces i també el suport de la ciutadania. Ixen al carrer aquest divendres per exigir mesures de correcció, per dir-nos que ells sols no poden pagar les conseqüències dels acords que es signen a Madrid o a Brussel·les. I tenim l’obligació de fer-los costat.