País Valencià

Junqueras: ‘El Consell de la UE ha de pressionar el Marroc amb l’Acord d’Associació per fer respectar els drets humans al Sàhara Occidental’

Oriol Junqueras

Arran de les agressions de la policia marroquina a diversos activistes sahrauís i a alguns ciutadans catalans i canaris, l’eurodiputat d’Esquerra, Oriol Junqueras, ha demanat al Consell de la UE que exigisca al Regne del Marroc el respecte dels drets humans i dels principis democràtics al Sàhara Occidental.

'La Unió Europea té un acord d’associació amb el Marroc, i l’ha de fer valer exigint-li el compliment dels drets fonamentals', ha afirmat Junqueras.

Cal recordar que amb l’article 2 de l’Acord Euromediterrani d’Associació entre la UE i el Marroc (2000) el Regne alauita es va comprometre a respectar els principis democràtics i els drets fonamentals establerts a la Declaració Universal dels Drets Humans. A més a més, d’acord amb l’article 90 del mateix text, la UE té dret a prendre les mesures que cregui oportunes en cas que una part incomplisca l’acord.

És evident que els acords comercials estrenyen els lligams entre el Marroc i la UE, però només amb aquesta política no aconseguirem l’objectiu principal de promoure un Marroc democràtic i pròsper que garantisca la seguretat a la zona. També calen mesures fermes de pressió política', ha recalcat l’eurodiputat republicà.

Així mateix, el diputat d’Esquerra al Parlament de Catalunya Miquel Carrillo ha afirmat: 'És intolerable que França vete any rere any la proposta que els cascos blaus de l’ONU puguen intervenir al Sàhara Occidental en casos de vulneració dels drets humans. París fa passar els interessos comercials amb el Regne alauita per davant dels drets humans, i això diu molt poc del Govern de Sarkozy', ha emfasitzat el diputat.

Carrillo també ha enviat una carta al cònsol del Marroc a Barcelona per demanar-li el respecte a la llibertat política i a la llibertat de manifestació. En la missiva, Carrillo li demana que el Marroc garantisca la integritat física dels dos ciutadans catalans que encara són a l’Al-Aaiun.