País Valencià

Terricabras sobre l'inici del Brexit: 'És un dia trist pel projecte europeu. Negociarem sense esperit de venjança però sense ingenuïtat'

L’eurodiputat per Esquerra Republicana, Josep-Maria Terricabras, ha afirmat, després de l’activació de l’article 50 dels Tractats de la Unió Europea que suposa el l'inici del Brexit, que comença un procés que serà dur i complicat per arribar a un acord de sortida, però que és absolutament inevitable. 'Pel projecte europeu avui és un dia trist però hem d’acceptar que el Brexit és una decisió democràtica que hem de respectar, ens agradi o no', ha dit Terricabras, que és un dels membres del grup restringit d’eurodiputats que seguirà el procés. 'Hem de negociar sense cap ànim de venjança però també sense ingenuïtat', ha afegit.

Per a Terricabras, una de les principals preocupacions és com quedaran el 1.200.000 ciutadans britànics que viuen en estats de la UE i els 3.200.000 ciutadans comunitaris que resideixen a la Gran Bretanya: 'Molts d’aquests ciutadans tenen drets adquirits i això s’haurà de respectar. Hi ha britànics que són regidors de pobles nostres, d’altres tenen negocis. Per a nosaltres, aquest punt és capital'.

En la seva opinió i després de veure la carta de la Primera Ministra britànica, Theresa May, i la resposta de la UE, quan el procés del Brexit acabi definitivament, Gran Bretanya tindrà el tracte d’un país tercer. 'A mi em dol enormement que un país important com Gran Bretanya, que ha jugat un paper important durant tots aquests anys, que va costar tant que entrés i que ja se li van fer excepcions en aquell moment, ara hi haguem de tenir una relació com si no ens coneguérem. És dur', ha destacat l'eurodiputat.

Terricabras creu que les negociacions seran difícils a causa de la negativa de la PM britànica de no acceptar les decisions del tribunals europeus, i en particular, del pressupost que li tocarà pagar GB encara que deixi la UE. 'Hauria de ser el Tribunal de Comptes Europeu, que és un organisme tècnic i imparcial, el que dictamine la quantitat. A més, fins que no marxe, Gran Bretanya continua sent un dels membres de la UE i ha d’acatar les decisions. Sembla com si ells volgueren aplicar un Brexit previ', ha afirmat.

'Per dir-ho de manera entenedora, això és com quan una parella es divorcia i té un crèdit. Un dels cònjuges no pot anar al banc i desentendre’s del crèdit perquè el banc li dirà que té uns compromisos adquirits i que els ha de respectar. Doncs el Brexit és un divorci a gran escala', ha afegit.