País Valencià

Comunicat ERPV sobre la manifestació del 9O: Vergonya, cavallers, vergonya.

VERGONYA, CAVALLERS, VERGONYA

Enguany el 9 d'octubre no podem fer com que no passa res d'excepcional. El món sencer crida contra la violència d'estat patida a Catalunya fa una setmana i nosaltres no podem ni volem fer com que no passa res. Per això enguany, tot i convocar de forma unitària amb la Comissió Nou d'Octubre sota el lema «Sí al Valencià», anem més enllà i alcem la veu com va fer Jaume I en veure que els seus cavallers tenien por d'avançar en la contesa i ens manifestarem sota el lema "Vergonya, cavallers, vergonya".

Considerem important convocar de forma unitària des de la Comissió Nou d'Octubre la manifestació. No serem nosaltres els qui deixem de treballar per la unitat en la defensa dels drets del País Valencià i per això convoquem junt amb les entitats que en formen part d'aquesta comissió a eixir al carrer el nou d'octubre per dir Sí al Valencià.

Enguany però, no ens podem quedar en la reivindicació de la llengua. Hi ha motius per a alçar la veu i prendre partit en la lluita per la democràcia. A més de la protecció de la llengua, eix fonamental en les reivindicacions històriques d'Esquerra Republicana del País Valencià, cal reivindicar la protecció dels drets més elementals que hem vist amenaçats i vulnerats en el poble de Catalunya els darrers dies: el dret a la llibertat d'expressió i el dret a l'autodeterminació i hi ha motius per a exigir respecte cap al poble valencià.

En una data en què commemorem fets històrics que ens uneixen al poble germà de Catalunya no devem mirar cap a un altre costat. Enguany no estem de festa, el record dels ferits del passat 1 d'octubre a Catalunya ens ho impedeix. Les imatges de regidors obligats a declarar, les acusacions de "sedició", el discurs d'un rei que diu parlar en nom de tots però deixa milions de ciutadans de banda... Són massa elements per a seguir mirant de costat. Comença a ser hora de dir PROU. Més enllà dels assumptes identitaris hem d'alçar la veu per protegir i salvar els drets i les llibertats de les persones que a hores d'ara estan amenaçats per la monarquia parlamentària de l'estat espanyol.

I no ens podem fer els cecs perquè les conseqüències per al País Valencià poden ser nefastes. La situació d'espoli fiscal que patim les valencianes i valencians ens hauria de fer obrir els ulls. A més del robatori fiscal, de la negació per part dels governs espanyols de les infraestructures necessàries per al desenvolupament econòmic i social del País en els darrers anys hem vist com el Tribunal Constitucional tomba lleis valencianes, és a dir, ens impedeix el nostre autogovern. Aquesta actitud bel·ligerant del govern espanyol ens ha de fer obrir els ulls.

El silenci ens fa còmplices.

Còmplices d'un estat que ha vulnerat els drets fonamentals dels ciutadans catalans. No se'ns pot omplir la boca amb els drets humans quan estan a milers de kilòmetres i romandre callats quan es tracta d'aquells que estan a pocs kilòmetres.
Còmplices d'un estat que històricament i sistemàtica ens ofega econòmicament i ens impedeix créixer com a poble posant traves a l'ús de la llengua, a l'hora de legislar el nostre territori, a assolir infraestructures imprescindibles per a la nostra economia.

No podem quedar-nos només en la reivindicació de la llengua. Hem d'anar més enllà. Diguem les coses pel seu nom. No ens posarem de perfil en una situació tan crítica perquè mai ho hem fet.

Convidem a totes i a tots a celebrar el nou d'octubre sense desatendre la responsabilitat que com a força política i com a ciutadans tenim. No és moment d'equidistància ni de pusil·lànimes que miren cap a un altre costat mentre al govern espanyol ens volen fer passar per ofenses que ja patiren fa anys els nostres veïns de Catalunya.