País Valencià

NO VOLEM UN FUKUSHIMA AL PAÍS VALENCIÀ.

Esquerra Republicana del País Valencià i Esquerra Valenciana demanen el desmantellament de la Central de Cofrents i la compareixença del President del Consejo de Seguridad Nuclear.

Esquerra Republicana del País Valencià i Esquerra Valenciana han registrat aquest mati una petició a les Corts perquè es pose en marxa una Comissió d'Investigació i Seguiment sobre l'estat real de la central nuclear de Cofrents així com la creació d'una Oficina de Seguretat Nuclear dependent de la Generalitat.

En el mateix escrit es sol·licita que les Corts adopten acords adreçats al desmantellament de la Central nuclear de Cofrents i la transferència de les competències en matèria de competències nuclears.

Les forces valencianistes republicanes presenten aquest escrit després de recollir el malestar de diversos col·lectius ecologistes i ciutadans com ara Tanquem Cofrents i fent valdre les resolucions del mateix Parlament Valencià de març de 2017 que mai no s'han arribat a aplicar.

No volem un Fukushima al País Valencià, ha dit Josep Barberà, per a qui el futur passa per les energies renovables i la planificació, conscienciació ciutadana i el canvi de model energètic i econòmic. Per al líder republicà no podem assumir cap risc nuclear, per mínim que siga, mentre el govern d'Espanya continua cobrant l'impost al sol i posant traves a les renovables.

És molt preocupant el balanç d'avaries patides per la Central Nuclear de Cofrents el passat 2017 en el qual va romandre tancada fins a 75 dies com a conseqüència d'un total de 8 avaries qualificades de baixa intensitat. El passat 5 de gener es camuflava de parada programada una aturada d'urgència que fou notificada al Consejo de Seguridad Nuclear espanyol amb 48 hores d'antelació. El motiu va ser una fuga en el sistema hidràulic que introdueix en el nucli del reactor les barres de control, que són les responsables d'aturar la reacció en cas d'accident atòmic greu.

Demanem que es rebutge la petició d'Iberdrola de perllongar la vida de la Central i que les Corts es ratifiquen en el seu acord de març passat de desmantellament de la nuclear, atès que la concessió venç el 2021.

El President d'Esquerra Repubicana del País Valencià, Josep Barberà ha remarcat que la valentia política es demostra en assumptes com aquest, dient no a Iberdrola i fent el que calga per garantir la seguretat de la població. Cal plantejar-se ja el desmantellament d'una instal·lació que -per obsoleta- pot posar en risc moltes vides.

A més de la proposta a les Corts Esquerra ha sol·licitat la compareixença del President del Consejo de Seguridad Nuclear, el senyor Fernando Marti Scharfhausen, davant la Comissió d'Indústria, Energia i Turisme perquè informe de les darreres incidències en matèria de seguretat de la Central Nuclear de Cofrents.

Paral·lelament Esquerra ha presentat una bateria de preguntes al Congreso de los Diputados perquè el govern espanyol informe sobre les mesures de seguretat, les inspeccions realitzades i pendents i perquè aclarisquen si tenen intenció d'atendre la petició de les Corts Valencianes de desmantellar la central, entre d'altres.