País Valencià

Sí a la filosofia al País Valencià

Sectorial d'Educació d'Esquerra Republicana del País Valencià
filosofia

Esquerra Republicana del País Valencià es posiciona a favor de l’ensenyament obligatori de la Filosofia, tant en 4t d’ESO com en 2n de Batxillerat, i insta el Conseller d’Educació a complir la seua promesa al respecte. Cal recordar que la nostra és l’única comunitat autònoma no governada pel PP que no ha fet les modificacions pertinents per tal de blindar aquesta assignatura enfront de l’atac que per a aquesta suposa la LOMCE, una llei educativa que només manté l’obligatorietat de la Filosofia en 1r de Batxillerat.

Els atacs a una assignatura com Filosofia no es poden veure simplement com a atacs a un determinat gremi professional, sinó que s’han d’interpretar com a part d’una determinada concepció de l’educació, pròpia dels temps neoliberals en què vivim, segons la qual l’educació només ha de servir per a produir mà d’obra barata i submisa. Com a republicans compromesos amb una concepció radical de la democràcia, i com a esquerrans compromesos amb la justícia social, de cap de les maneres podem compartir aquesta filosofia educativa neoliberal. I per això no podem entendre com un govern que s’autoconsidera d’esquerres i progressista actue com si també li molestaren les disciplines humanístiques, com la Filosofia, inútils per a crear treballadors servils però útils per a formar ciutadans crítics.

Des d’ERPV considerem que la formació filosòfica contribueix d’una manera molt clara a la creació d’una ciutadania crítica, requisit imprescindible per a poder gaudir d’una democràcia de qualitat, i és per això que defensem l’obligatorietat d’aquesta assignatura. Perquè aprendre a filosofar no és altra cosa que aprendre a raonar, i el raonament autònom és fonamental perquè persones i col·lectius puguen fer ús d’una llibertat real. En aquest sentit, el País Valencià, un poble tan maltractat per la història, necessita de ciutadans capaços de pensar per ells mateixos per tal de reivindicar els seus drets individuals i col·lectius. I la Filosofia és essencial per a aconseguir-ho.