País Valencià

ERPV davant la celebració del Dia Internacional de les Muntanyes

Comissió Sectorial Medi Ambient i Energia d'ERPV

L' 11 de desembre, Dia Internacional de les Muntanyes, focus mundial de biodiversitat, se’ns presenta una oportunitat de conscienciar la ciutadania de la creixent degradació dels nostres espais naturals i, alhora també, de destacar la importància de les muntanyes en la nostra vida. Juntament amb l’evidència que les muntanyes estan plenes de boscos i de paratges bells, d’indrets per a la pràctica de senderisme, els esports de muntanya o, simplement, relaxar-se i gaudir-ne, hem d'assenyalar també la problemàtica que afronten les nostres zones muntanyoses.

Diguem-ho clar i ras: l'ecosistema valencià està amenaçat. És cert que cada vegada hi ha més boscos, però no a causa d’una b ona gestió sinó per tot el contrari, perquè dia a dia són més les superfícies de cultiu abandonades i menor el nombre de població dedicada a l'agricultura. I és per això que els nostres boscos ni estan nets ni creixen amb les mesures de control oportunes per evitar alguns dels principals problemes que pateixen: els devastadors incendis i les infeccions per plagues.

Cíclicament en arribar l'estiu, patim condicions meteorològiques adverses per l'augment de temperatures, les onades de calor i l'escassetat de pluges, el canvi climàtic... això és ben cert. Però també cal destacar l’abandó de la massa forestal, plena d'arbustos per no haver practicat ni podes ni aclarides, a causa de les retallades pressupostàries en la prevenció, manteniment i personal, a més de la lentitud d’execució de procediments des de l’Administració.

Capítol a part suposa la degradació i la destrucció dels sòls per culpa de, entre d’altres exemples, l'explotació de tants i tants PAI per a noves urbanitza cions o la indústria taulellera, o bé les noves llicències d’explotació per a macro pedreres que s’allarguen per a les pròximes dècades. En conclusió, estem davant d'una catàstrofe natural perquè tot això alhora suposa un model que esprem i esgota els recursos naturals sense cap respecte pel nostre patrimoni natural.

En definitiva, des d’Esquerra Republicana volem remarcar que a les nostres muntanyes no els cal tant la repoblació, com sí una bona gestió des de les administracions. Cal posar fi a aquesta lamentable manca de planificació i coordinació, així com aplicar inversions adients que posen en valor els nostres espais naturals i la població que viu i depèn d’ells.