País Valencià

Totes les opinions

Laura Domingo, sectorial d'Educació, Cultura i Política Lingüística d'ERPV.

A ralentí

No pot ser que 35 anys després de l’establiment de la LUEV, els drets lingüístics dels alumnes del País Valencià continuen a mans de la dreta rància que sols entén de bel·ligeràncies als tribunals.  Engeguem el 18-19 i, una vegada més, la nostra llengua surt malparada i molt, en aquest cas al cap i casal del país. I és que sols el 20’36 % de les places escolars són en valencià aquest curs a la ciutat de Valencià, segons dades de l’Ajuntament.

Miquel Iruela López, president d'Esquerra-Benicarló

Supervivents.

Article publicat a Marfanta.com el 5 de setembre de 2018.     És el mecanisme de supervivència més compartit. La por ens obliga a estar alerta de les amenaces, estimula la nostra capacitat de reacció, ens condiciona individualment i com a grup. Podem dirigir les pors alienes cap a l’acció constructiva o cap a l’odi, podem esforçar-nos per superar-les o deixar que se’ns mengen. Tindre por és natural, però fomentar-la és perillós.

Miquel Iruela

Escac i matís a la memòria

"...el reconeixement institucional a Guillem Agulló, militant antifeixista que fou assassinat per l’extrema dreta a causa de la seua ideologia, va arribar vint-i-tres anys tard, i encara avui dia costa que li dediquen un espai al teu poble." Ningú vol ser víctima, tendim a l’empoderament cautelós. Aspirem a sobrevolar les valls d’humanitat i viure en pau, amb una certa perspectiva elevada dels fets, amb una preocupació particular de les qüestions tel·lúriques, però poc més.

Domènec García

La cultura de l'esforç

Domènec García

Per Domènec García Poprtaveu d'ERPV a Faura "...espavilat, treballa més hores, amb més càrrega, amb més pressió, per menys diners, sense drets, i amb la inseguretat que si algun dia t’equivoques, o a qui siga se li gira el nas, te’n vas a casa amb una mà davant i l’altra darrere." En el Món que ens envolta és vertaderament difícil trobar un marc legal que camine a tanta velocitat com camina el mercat laboral cap a la degradació més absoluta.

per Paco Galiano

Valencians, aprofitem ja l'avinentesa

25 d’abril de 2018 i, en matèria de política lingüística, els valencians seguim deixant que passe el tren. I és que dues qüestions hi ha latents al panorama. En primer lloc, la nova Llei de la funció pública es troba acumulant pols al calaix; sense especificacions de requeriment lingüístic del valencià per als treballadors de l’Administració, la llei no ha estat sotmesa encara a tramitació parlamentària.

Miquel Iruela López. President d'Esquerra-Benicarló. Secretari d'Imatge i discurs de Jovent PV.

Qui l’ha format, aquest circ?

Article d'opinió de Miquel Iruela arran la visita de la Guàrida Reial a diversos pobles de les comarques del nord.  La infància sovint no permet massa llicències a l’hora de decidir segons quines coses. A part del sustent que et deu la família propera, no hi ha un reglament democràtic per als xiquets i les xiquetes, i la corda dels parentius acaba per hissar i submergir la xicalla en tal i tal altre pou d’experiències segons convé.

Joan Martínez i Tortosa.

El repte pendent: l'eliminació de la discriminació racial.

Joan Martínez i Tortosa. President de la sectorial de salut i afers socials d'Esquerra Repubilcana del País Valencià La Declaració Universal dels Drets Humans ( 10 de Desembre de 1948) proclama que tots els essers humans naixen lliures i iguals en dignitat i drets, que tota persona, sense distinció per motius de raça, color o origen, té tots els drets i llibertats que s’ enuncien . 1 de Desembre de 1955, una dona negra, Rosa Parks, es nega a cedir el seient en l’autobús a un home blanc.

JOAN FUSTER I ORTELLS (1922-1992): Si no existira, caldria inventar-lo.

Joan Fuster i Ortells, el poeta, articulista i assagista suecà que viuria tota la vida al número 10 del carrer Sant Josep del seu poble natal, va convertir la indagació en tota una filosofia de vida de l’home que es lliura a les lletres; de qui conrea poesia i redacta articles però, sobretot, de l’escriptor magnànim d’assaig. L’assaig és un gènere literari que des de la temptativa i la provatura, suscita la reflexió subjectiva sobre temes diversos i s’aproxima a la reflexió filosòfica.

Comissió Sectorial Medi Ambient i Energia d'ERPV

ERPV davant la celebració del Dia Internacional de les Muntanyes

L' 11 de desembre, Dia Internacional de les Muntanyes, focus mundial de biodiversitat, se’ns presenta una oportunitat de conscienciar la ciutadania de la creixent degradació dels nostres espais naturals i, alhora també, de destacar la importància de les muntanyes en la nostra vida. Juntament amb l’evidència que les muntanyes estan plenes de boscos i de paratges bells, d’indrets per a la pràctica de senderisme, els esports de muntanya o, simplement, relaxar-se i gaudir-ne, hem d'assenyalar també la problemàtica que afronten les nostres zones muntanyoses.