ERC Palafolls

Cas Bioibèrica: com ho hauríem fet nosaltres?

Notícies
Des del primer moment hem tingut la certesa que l’equip de govern es posava del costat de l’empresa química, i no de l’interès comú dels ciutadans de Palafolls.

El divendres 31 de març, previsiblement, l’equip de govern i el seus socis tiraran endavant l’aprovació inicial de la modificació puntual del Pla General d’Ordenació que té per objecte, en diferents sectors industrials de la població, l’admissió dins del règim d’usos urbanístics, del de gestió de residus externs per a generació d’energies netes, com a ús complementari, i la no admissió de la gestió de residus en general. En resum, el que es pretén amb la modificació és que l’empresa Bioibèrica pugui instal·lar un biodigestor industrial, que treballa a temperatures entre 40 i 50 graus, en absència d’oxigen, i que consumeix re-food, un residu orgànic industrial que caldrà importar des d’una planta de tractament del Vallès. L’objectiu de l’empresa és produir el 60% de l’energia elèctrica que consumeix per millorar els seus resultats d’explotació.

Sense projecte a la vista

Des de la secció local d’ERC Palafolls denunciem que en cap moment ha estat possible la consulta del projecte de generador d'energia que Bioibèrica vol construir a Palafolls. Des de fa mesos aquest ha estat el nostre cavall de batalla: saber què faran exactament. Mentrestant, l’equip de govern ha participat en un viatge a Alemanya per visitar una instal·lació «similar», que ha estat pagat per l’empresa Bioibèrica. A més, hem assistit a les conclusions favorables a què ha arribat el catedràtic de química de la UAB, Jordi Bartrolí, sense veure el projecte, la qual cosa les redueix, als nostres ulls escèptics, a una simple opinió. Davant la insistència que hem manifestat, finalment, l’equip de govern va convocar-nos dilluns 27 de març per presentar-nos el que consideraven que era l’avantprojecte de Bioibèrica. Tanmateix, la nostra sorpresa va ser majúscula quan vam veure que se’ns presentaven dues fulles en les quals només hi havien unes simulacions de photoshop, unes meres fotografies. Després de manifestar la nostra perplexitat, José Manuel Rueda, segon tinent d’alcalde, ens va respondre: «Bioibèrica no està obligada a ensenyar-nos el projecte».

Què hauríem fet nosaltres

És cert que Bioibèrica no està obligada, en aquest moment del procés, a presentar el projecte. Però també és cert que l’ajuntament no està obligat a canviar el Pla General d’Ordenació perquè l’empresa pugui construir la instal·lació que vol per tal de millorar el seu compte d’explotació. Ras i curt: perquè volen guanyar més diners. Per tant, des d’un primer moment hauríem evitat de fer de corretja de transmissió dels interessos d’una companyia que persegueix el benefici propi, per defensar l’interès dels ciutadans de Palafolls. El que hauríem fet és negociar, perquè no ens oposem al fons de la qüestió, sinó a la forma en què s’ha dut a terme. No ens oposem al creixement empresarial, sinó a la manera com l’equip que encapçala Valentí Agustí l’afavoreix sense que Palafolls tregui res a canvi. O sí: un risc ambiental. Nosaltres ens hauríem assegut amb els representants de Bioibèrica i els hauríem dit: «Oi que necessiteu el canvi en el Pla General per als vostres interessos? Doncs ensenyeu-nos el projecte, ajustem-lo en funció de l’interès general de la població, estudiem-ne la regulació de la circulació de camions perquè no dificultin la mobilitat de tots, les mesures imprescindibles per mitigar l’impacte ambiental que suposarà la nova instal·lació, establim protocols d’actuació en cas d’emergència, etc.». No s’ha fet res de tot això i és per aquest motiu que el nostre vot serà contrari a l’aprovació de la modificació del Pla d’Ordenació General, en aquest sector.