ERC Palafolls

La recollida de brossa a Palafolls: el problema i el repte que afrontem

Francesc Alemany, alcalde de Palafolls
Palafolls té un problema i un repte enorme pel que fa a la recollida i gestió de la brossa. I dic problema i repte perquè són dues qüestions diferents que acaben confluint en un únic escenari.

La recollida de brossa és avui clarament inadequada fruit, majoritàriament, del canvi de model implantat pel darrer govern PSC-EUiA a partir d'aquest gener. La retallada dràstica dels punts de recollida (de 110 àrees a 53) i la seva ubicació està provocant episodis constants de sobreeiximents.

Cal afegir però els tipus de contracte que s'han licitat, amb compartició de la responsabilitat (amb l'altra empresa que és responsable de la neteja viària) de netejar el voltant dels contenidors amb un repartiment altern (dia sí, dia no), que dificulta moltíssim trobar els responsables de les imatges de piles de bosses al voltant dels contenidors.

En l'escàs mes i mig del govern actual, i en ple mes d'agost, s'ha actuat, de forma dràstica, per intentar eliminar aquestes lamentables imatges alhora que ens hem reunit fins a 5 vegades amb les empreses per intentar reconduir aquest problema. La realitat però és que som hostatges d'un contracte acabat de signar, per valor de més de 1.500.000€, que l'únic que ha fet és canviar els contenidors i comprar camions nous especials per poder utilitzar els contenidors. Cada canvi, cada reforç, acaba generant un sobrecost no recollit al contracte, i aquest és EL PROBLEMA.

Però això només és el problema; falta EL REPTE. A patir de l'any vinent, Palafolls, com la resta de municipis, haurà de complir amb els mínims de recollida selectiva que ens imposa Europa (el 60%, en contraposició a l'actual 38% que es recull al poble) una xifra de la que estem molt lluny ara mateix. L'incompliment d'aquest percentatge comportarà, amb tota seguretat, sancions a banda d'un encariment notable de la factura d'abocament de la brossa als abocadors.

El problema i el repte són dues cares de la mateixa moneda i representen una prioritat absoluta per aquest govern que, diguem-ho clarament, ja havia avisat d'aquesta situació abans de prendre les decisions que ens han dut fins aquí.
Mentre s'intenta solucionar tot plegat, s’agrairà moltíssim la millora en el comportament cívic de tots els palafollencs i palafollenques que, de ben segur, malden, tant com el govern municipal, per tenir un poble millor.

Francesc Alemany,
Alcalde de Palafolls