Palafrugell

La Cantada d'Havaneres de Calella, tradicional i popular?

Xavier Jonama

La Cantada d’Havaneres de Calella de Palafrugell és un tret distintiu de la nostra vila que s’ha popularitzat arreu del nostre país, la punta de llança del nostre projecte turístic.

Avui, el que inicialment era un fet cultural i un treball de preservació d’aquelles cançons que es cantaven en tavernes i xefles, ha passat a ser un esdeveniment turístic conegut arreu. Però, malgrat aquesta projecció internacional, ens sap greu que visqui pràcticament d’esquenes al nostre poble.

Pel que hem pogut veure en el plec de clàusules per a la producció dels actes dels 50 anys, encertadament s’ha procurat la transversalitat dels actes obrint-los a vessants com el gastronòmic o el turístic, però potser mostrant un excés de timidesa en implicar les entitats, associacions, escoles, comerciants i fins i tot els propis grups d’havaneres. Jo crec que encara hi som a temps, per què no ho fem?

Com a cantaire, però també com a regidor d’Esquerra, estic segur de l’èxit de les activitats que es realitzaran i desitjo que l’ombra de dubte que plana sobre el programa, sota el títol “aquesta acció només es durà a terme si es troba finançament”, sigui el menys allargada possible. La Cantada s’ho mereix i la seva força ha de permetre que els recursos hi siguin.

Això sí, tant de bo l'absent regidoria de cultura hagués maldat una mica per recuperar la inquietud d’aquells primers instigadors a fi i efecte de donar una pàtina històrico-cultural molt més àmplia en aquest programa d’actes. La cultura tradicional i popular està deixant de ser cultura, tradicional i popular.

Xavier Jonama
Regidor d'ERC, soci de la Fundació Ernest Morató i cantant d'havaneres