Palau-Solità i Plegamans

Valoració de la Festa Major 2018

Actuació d'inci de Festa Major
Els membres de la secció local d’ERC de Palau-solità i Plegamans volem fer pública la valoració de la Festa Major d’enguany que vàrem realitzar en la nostra assemblea oberta del passat 29 d’agost.
Abans de res, volem agrair la tasca feta als voluntaris i les voluntàries de les diferents entitats que formen part del procés participatiu on es configura la programació de cada Festa Major i  que la fan possible any rere any amb la seva voluntat incansable i la seva dedicació totalment altruista. També volem agrair la tasca que desenvolupen la policia local, els membres de protecció civil i els treballadors i treballadores de les brigades municipals. Gràcies a tots i totes!

Els punts a destacar son els següents:

En primer lloc, i començant per la tasca de la Policia Local, creiem que la manca de valentia del govern local a l’hora de dissenyar i implementar accions que lluitin directament contra l’incivisme:  “botellons”, baralles i brutícia general al municipi entre altres fa que, aquests grups de persones, no trobin cap impediment a l’hora de realitzar els diferents actes d’incivisme que es viuen durant la Festa Major. Un exemple clar és el que s’ha viscut a l’aparcament del costat del pavelló, ple nit rere nit de gent, entre ells molts menors, fent un consum abusiu d’alcohol a la via pública sense que es realitzes cap acció per part de l’administració. Dins de l’incivisme que es viu durant la Festa Major, aquest any cal remarcar la brutícia que s’ha escampat, i que s’ha trigat molt a retirar, per exemple, la brutícia que dia rere dia s’acumulava als voltants de la zona de barraques i la zona de la Via Verda, on es concentraven la majoria de “botellons”.

En segon lloc, una mancança més que podem incoar al govern local, és l'absència de personal tècnic de festes que coordini la programació dels diferents actes que es fan al nostre municipi. Enguany hem viscut una Festa Major amb més superposicions d'horaris que altres anys, cosa que fa que sigui difícil gaudir de tota la Festa. A tall d'exemple, si el concert familiar de dilluns coincideix amb l'inici del correfoc infantil és probable que un acte "prengui" assistents a l'altre. Cal doncs un tècnic/a municipal que eviti tenir nits hipotecades com les del divendres amb estils musicals dirigits a un públic molt concret a l'escenari principal i la resta d'escenaris sense cap actuació. També hem vist com en el concert de l'Orquestra Meravella es van omplir totes les cadires i va haver-hi gent que ho seguia de peu, mentre a les gàbies de l'organització tancades amb cadenat restaven cadires plegades fora de l'abast del públic.

En tercer lloc, també hem trobat a faltar enguany és un pregó. Malgrat que l’espectacle inicial era, a parer nostre, força bo, vàrem trobar a faltar el tradicional pregó amb les paraules del pregoner/era. En aquest sentit, també hem trobat faltar actes tradicionals com per exemple el ball del confeti o una obra teatral com s’ha fet durant molts anys.

En quart lloc, un cop analitzat el programa, ens adonem que la majoria d’actes són contractats econòmicament a professionals que els duen a terme, però també hi ha actes realitzats des de fa anys de forma altruista per persones a títol individual o entitats del poble. Ens preguntem si tant costa des d’alcaldia o l’equip de govern (o fins i tot simplement d’un regidor del govern) adreçar-se a aquestes persones per reconèixer personalment la seva aportació un cop finalitzat l’acte. És necessari aquest nivell de menyspreu? Fa la impressió que la feina i dedicació voluntària no estan prou valorades pels representants d’aquest  govern.

En cinquè lloc, es va voler valorar a l’assemblea la política comunicativa de l’Ajuntament durant tota la Festa Major. El fet de fer un comunicat diari amb el resum dels actes de la jornada anterior està molt bé, però caldria afegir en aquests comunicats les notes discordants. A ningú li agrada que durant la Festa Major es generin baralles o es visquin casos d’agressions sexuals, però és missió de l’Ajuntament informar els ciutadans, d’aquesta manera es pot evitar que es generin rumors i especulacions amb la consegüent alarma que això pugui generar. En l’últim comunicat de  l’Ajuntament es parla de baralles però en cap cas de les agressions sexuals que es van viure durant la Festa Major.

Finalment, no entenem l’objectiu d’usar de forma partidista la brigada municipal per tal de retirar llaços grocs, doncs aquests ni molestaven ni impedien el desenvolupament de la Festa Major. Creiem que ha estat una acció lamentable per part de l’Equip de Govern i un atac a la llibertat d’expressió.

Malgrat tot, esperem que hagueu pogut gaudir de la Festa Major d’enguany, donem les gràcies per avançat als participants del procés participatiu de la Festa Major 2019 que tot just s’inicia. Ens posem a disposició de l’equip de govern per valorar conjuntament els aspectes comentats i aportar-hi tot allò que estigui a la nostra mà.