Esquerra Pla d'Urgell

EDUQUEM FENT COMARCA

ALEX MASES, CARLES PALAU, JOSEP MA PUIG I JOAN TALARN (ALCALDES DE LINYOLA, BELL-LLOC D’URGELL, TORREGROSSA I BELLVÍS)
Ja fa temps, força temps, que els responsables del Departament d’Ensenyament eren conscients que d’acord amb el creixement demogràfic caldria ampliar les línies d’educació secundaria a la comarca del Pla d’Urgell.

La incorporació d’un nou institut a la xarxa educativa de la comarca del Pla d’Urgell significa un canvi de paradigma importantíssim pel que fa a la distribució d’alumnes, als seus trasllats, a les metodologies educatives... que incumbeix a tota la comunitat educativa (pares, directors i professorat) i, encara més, a les dinàmiques de cada un dels nostres pobles (els alcaldes). Una decisió com aquesta, com a mínim, caldria “comentar-la” amb tots els interlocutors, i no com s’ha fet, d’esquena a la comarca i de forma unilateral entre el Departament d’Ensenyament i l’Ajuntament de Mollerussa.

Per un altre costat, els criteris per prendre una decisió com aquesta s’han de fonamentar  sempre en els interessos de l’alumnat i del territori, mai s’ha de fer d’acord a criteris d’oportunitat política. I en aquest cas, els interessos polítics són els que han prevalgut. I ho afirmem per dues raons: la improvisació a l’hora de triar la ubicació i la situació política en què es fa. Ens expliquem.

Mollerussa ha de liderar la nostra comarca, és el paper que li pertoca i que sap fer amb orgull. Per ERC aquest lideratge es saber actuar amb generositat i entendre que, a més d’un cap, el Pla necessita un cos, un cos que el conformen els 17 pobles restants, que també podien haver estat considerats com a ubicació del nou centre, tenint en compte criteris com per exemple evitar el màxim de desplaçaments (la seguretat dels infants)  i la vida que genera al seu entorn un equipament d’aquesta importància que pot ajudar a dinamitzar qualsevol dels nostres pobles. De fet, a les comarques veïnes, totes elles sense excepció, tenen un sistema descentralitzat d’instituts de secundària, i el mateix Pla Director Urbanístic del Pla d’Urgell, proposava un nou institut de secundària al nord de la comarca. Centralitzar de forma avara, no fa comarca, més aviat l’allunya.

Finalment, la situació del Govern de la Generalitat intervinguda,  sens dubte no és la més apropiada per decidir unilateralment la implantació d’un nou institut al Pla.

Cal evitar el regat curt i no deixar-se portar pels beneficis polítics i partidistes, i fins i tot superar els lícits interessos de cada poble. Estem parlant d’ EDUCACIÓ i aquest és un tema prou important per fer un debat obert sobre el model de comarca amb tots els actors, sense oblidar ningú: comunitats educatives, alcaldes, Consell Comarcal... Ens juguem el futur dels nostres fills, ens juguem el futur de la comarca.