Casal Roc Boronat Poblenou-Besòs

Totes les notícies

EL CÀNEM PASSAT I PRESENT

Fa pocs dies a Poblenou ens despertàvem amb un cartell de la que va ser la fàbrica del Cànem que anunciava que en breu seria enderrocada per convertir-se en un edifici d’oficines i pisos. El Cànem és memòria històrica no només en tant que recinte industrial. No es tracta només de preservar aquella fàbrica on es produïen filats i teixits de jute, Cànem i lli per a la posterior fabricació de sacs o cordes. El Cànem és també història de les nostres gents, de les dones que hi treballaven. Aquelles dones eren la majoria dels 2.000 obrers i obreres que van arribar a treballar-hi. Rebien el renom de les xinxes ja que havien de sortir a correcuita per poder esmorzar en la mitja hora que tenien; anar al mercat on les altres dones les deixaven passar en part conscients del poc temps que tenien i en part a causa de l’olor que les impregnava el polsim del cànem. El moviment de les dones al voltant d’aquesta fàbrica ha dut a la Rambla del Poblenou una placa on el barri les recorda i honora. I és la història dels treballadors que la van tirar endavant en tant que empresa col·lectivitzada, la Societat Obrera Filadora de Jute, durant la guerra civil. Finalment, és també el record de la presó que Carlos Godó va cedir a Franco, ja que a la Model no hi cabia ni una ànima més, i on es van mantenir en condicions infrahumanes fins a 920 presos que podien sentir els trets dels afusellaments criminals que les forces del dictador perpetraven a la Platja del Camp de la Bota. Com molts veïns i veïnes de Poblenou pensem que l’Ajuntament hauria d’evitar que el Cànem es converteixi en un edifici destinat a oficines, que caldria replantejar la seva catalogació amb la participació real del veïnat. Aquest enderroc representa una nova pèrdua de patrimoni i memòria històrica del Poblenou en aplicar el pla del 22@. Una aplicació que no s’entén que es faci de forma automàtica després d’haver organitzat un procés participatiu per tal de repensar el pla urbanístic.

El ninot del Tío Che retorna al seu lloc!

Un cap de setmana d’intensa mobilització de veïns i entitats a les xarxes socials, i fins i tot algun cartell al carrer, ha estat suficient per que l’Ajuntament fes enrere en l’aplicació de la multa fixada i permetés al ninot del Tío Che retornar al seu lloc. Una comitiva encapçalada pel ninot del Tío Che i seguida per tabals, gralles, veïns i els gegants i capgrossos ha recorregut aquest dilluns per la tarda el camí que hi ha entre el Centre d’Imatgeria Festiva de Can Saladrigas, on era desat el ninot i l’Orxateria, on l’esperaven la Tere, propietària de l’establiment, el Regidor Josep Maria Muntaner i n’Alfred Bosch, alcaldable per ERC, a més de diversos Consellers/es de Districte. En un clima festiu el ninot va ser restituït al seu emplaçament original entre aplaudiments. Des d’ERC estem satisfets per la resolució positiva d’aquest conflicte, i en aquest sentit hem presentat al Districte un prec per a evitar que es repeteixin fets semblants, i que l’Ajuntament tingui en consideració els elements patrimonials que donen caràcter i vida als barris. Estem també satisfets del ressò que va tenir la denúncia del fets que vam realitzar, havent estat present el nostre tuit en la majoria de mitjans a nivell local i nacional que se’n van fer ressò.   No és ocupació de la via pública, és patrimoni i imatge del barri! L'@bcn_ajuntament demana retirar l'emblemàtic ninot del Tio Che. pic.twitter.com/AzRe6ll8Ns — ERC Poblenou-Besòs (@ERCPoblenou) 3 d’agost de 2018

Presents a les festes nacionals de Bolívia i l'Equador

Aquest cap de setmana hem estat molt presents a les celebracions de la independència de Bolívia i l’Equador, amb les parades organitzades per la Sectorial de Ciutadania d’ERC dissabte i diumenge. Militants i amics de diferents casals d’ERC hem realitzat, tot i la intensa calor, una tasca de repartida d’informació, parlar amb la gent i fer-nos visibles entre el col·lectiu d’ambdós països, que gaudien del la seva diada nacional a l’espai del Fòrum.   En l’acte propi de les festes vam poder comptar amb els breus parlaments de Joan Tardà, Diputat al Congrés, Alfred Bosch, candidat d’ERC a l’Alcaldia de Barcelona, i en Carles Macián, en representació de la Secretaria d’Immigració de la Generalitat. Valorem de forma positiva l’impacte d ela nostra presència, els amics que hem sumat al projecte i l’experiència de conèixer ambdues cultures.

L'Ajuntament retira l'emblemàtic ninot d'El Tío Che

Al llarg dels seus més de 100 anys d'història, l'orxateria El Tío Che s'ha acabat convertint en un destí icònic del barri del Poblenou. Durant els darrers 20, l'estàtua que representa el seu fundador, el Tío Che, ha acompanyat els clients mentre hi feien cua. Molts fins i tot s'hi feien fotografies o el confonien amb una persona més a la cua, de manera que, amb el temps, ha anat adquirint un valor patrimonial com a emblema molt vinculat a l'ànima del barri. Malgrat tot, l'Ajuntament ha imposat a aquest establiment una multa de 105€, a més d'ordenar la retirada del ninot, que ja no es troba al seu lloc habitual, al·legant una suposada "ocupació indeguda de l'espai public". Des d'Esquerra Republicana Poblenou-Besòs rebutgem categòricament la retirada imposada del simbòlic ninot. Creiem que no se'l pot considerar una ocupació il·lícita de l'espai públic sinó que, al contrari, per a les veïnes i veïns, s'ha convertit en una icona del barri, passant a formar part de la seva imatge i identitat. Per ara, l'estàtua ha trobat refugi al Centre d'Imatgeria de Can Saladrigas, prop de la seva ubicació original. Però farem tot el possible per a aconseguir la seva tornada.

Esquerra Republicana demana garantir el descans dels veïns del Fòrum pels alts nivells acústics dels esdeveniments que s’hi celebren

Esquerra Republicana ha presentat un prec per escrit dirigit a l'alcaldessa demanant que el govern municipal "revisi en el termini de 3 mesos el calendari d'esdeveniments a la zona del Fòrum" i proposi mesures contra els alts nivells acústics per tal de garantir el descans dels veïns i veïnes. L’elevat nivell acústic dels molts festivals que se celebren al Fòrum fa que els veïns i veïnes no puguin gaudir del descans nocturn. Els republicans proposen també impulsar, juntament amb les associacions de veïns, accions per prevenir i mitigar les mostres d'incivisme que es produeixen en aquesta zona de la ciutat.   La iniciativa es produeix arran de les queixes veïnals per l'elevat nombre d'esdeveniments i festivals musicals que tenen lloc a la zona del Fòrum, i que durant els mesos de primavera i estiu va en augment. Les associacions de veïns denuncien que han de conviure amb alts nivells de so, i una música que sovint sobrepassa el límit de decibels permesos.   Esquerra Republicana ha lamentat també que el regidor del districte no hagi donat resposta davant aquesta problemàtica, i han presentat un prec per escrit dirigit a l'alcaldessa de la ciutat.

Propostes d'ERC al Plenari del Districte de Sant Martí (Juliol 2018)

Avui dimecres 4 de juliol és dia de Plenari al Districte de Sant Martí, com a cada plenari, des d’ERC i per boca dels seus representants, presentem i defensem diverses propostes, preguntes i precs per a millorar els nostres barris i la vida dels seus veïns. En aquesta ocasió presentem una proposició sobre les males olors del Jardins de Joana Tomàs, al Clot-Camp de l’Arpa. També presentem dos precs referents a la dotació de serveis mínims als assentaments de Meridiana i a la expropiació d’un solar per dedicar-lo a zona verda al barri del Maresme. Finalment proposem també una Declaració Institucional, impulsada des del Jovent Republicà de Sant Martí, en motiu de la jornada del 28 de juny, dia de l’Alliberament LGBTI. Exposem a continuació les propostes realitzades i un breu explicació de les mateixes.   Proposició relativa als Jardins de Joana Tomàs: Volem "Instar al Regidor del Districte de Sant Martí a que iniciï les accions suficients i necessàries per tal de solucionar els problemes de males olors que pateixen els veïns i les veïnes, generats per la manca de neteja i manteniment dels Jardins de Joana Tomàs del barri del Clot-Camp de l’Arpa."   Prec relatiu a la dotació de serveis bàsics mínims als assentaments: Atesa la situació dels assentaments de la zona de Meridiana per sota de Glòries, i de cara a garantir una condicions mínimes de vida a les persones que hi viuen, preguem: "Que el govern municipal del districte, de forma immediata, dugui a terme les accions suficients i necessàries per tal de garantir la salubritat als assentaments del districte de Sant Martí, en benefici tant de les persones que hi viuen, com dels veïns i veïnes que conviuen amb elles."   Prec relatiu a la expropiació de terrenys al barri del Maresme per a crear zona de jardins: Atès l’estat d’abandonament i la qualificació del sòl, així com la presència de quantitats elevades d’amiant en el solar, preguem: "Que el govern municipal del districte dugui a terme les accions suficients i necessàries per tal d’avaluar la possibilitat d’expropiació del terreny situat al carrer Maresme entre Pallars i Pujades confrontant al camp de futbol, qualificat com àrea verda i, si s’escau, inicií els tràmits necessaris per dur-la a terme i així guanyar una plaça pel veïnat del barri.

Defensem els drets LGTBI #AmbOrgull

28 de juny, Dia Internacional de l’Orgull i l'Alliberament LGTBI Com cada 28 de juny celebrem el Dia Internacional de l’Alliberament o l’Orgull LGTBI. I ho fem per commemorar la revolta que el 1969 es va produir a la ciutat de Nova York, quan la policia va irrompre al bar Stonewall Inn -punt de trobada habitual del col·lectiu- i es va trobar amb la resistència de gais, lesbianes i trans que, farts de la repressió que patien, es van enfrontar a la policia durant dies. Aquests fets van significar el moment fundacional del moviment LGTBI com a tal, que a partir d’aquell moment va prendre consciència que s’havia d’organitzar i lluitar pels seus drets arreu del món. La tasca realitzada en aquest sentit durant les darreres dècades ha servit per avançar significativament en la conquesta de drets i llibertats, malgrat que en molts països les persones LGTBI continuen patint la violència i la repressió per la seva orientació sexual o identitat de gènere, mentre que en molts d’altres es troben en situació d’indefensió al no disposar d’una legislació que vetlli pels seus drets. Al nostre país el moviment LGTBI també ha estat la punta de llança de la lluita contra l’estigma i la discriminació de gais, lesbianes, bisexuals i trans. Un exemple és la primera manifestació de l’orgull, que el 26 de juny de 1977 es va realitzar a Barcelona convocada pel FAGC i que exigia la derogació de la Llei de perillositat i rehabilitació social, essent durament reprimida per la policia. O la tasca de pedagogia i conscienciació realitzada durant dècades per activistes i associacions davant la indiferència de moltes institucions i la manca de polítiques que donessin resposta a moltes de les seves problemàtiques. Gràcies a totes aquestes lluites i a la voluntat política de diferents governs, hem vist com els darrers anys s’han començat a produir importants avenços a nivell legislatiu, com l’aprovació de la Llei del matrimoni igualitari a l’Estat, el dret dels infants a ser adoptats i formar part de famílies diverses o la Llei 11/2014 contra la LGTBIfòbia a Catalunya, una llei antidiscriminatòria pionera a nivell mundial.

Amiant al barri del Maresme? Volem una ciutat lliure de fibrociment!

La troballa de rastres d’amiant a les obres d’una nova benzinera va ser el motiu d’una trobada entre l’Associació de Veïns del Maresme, ex-treballadors de MACOSA i ERC. La trobada, que va comptar amb la presència del regidor Jordi Coronas, la Consellera-Portaveu Lourdes Arrando i membres del Casal d’ERC Poblenou-Besòs, va abordar l’existència d’amiant en diferents àrees del barri i la ciutat, les mesures empreses per a evitar els efectes nocius de l’amiant. Finalment es va acordar emprendre accions orientades a convertir Barcelona en ciutat lliure d’amiant, presentant a la passada comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat la proposició que adjuntem a continuació, i que va ser aprovada per unanimitat dels partits polítics:   PROPOSICIÓ D’ERC A LA COMISSIÓ D’ECOLOGIA, URBANISME I MOBILITAT   Proposem a la Comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat acorda instar al govern municipal a:   - Realitzar un cens dels edificis i solars públics i privats de la ciutat que continguin amiant. - Realitzar un pla per la retirada de l'amiant en els solars i edificis públics que en continguin, que inclogui un calendari i pressupost. - Que s’accelerin els plans urbanístics previstos allà on hi hagi solars i/o edificis afectats urbanísticament i que continguin amiant. - Que s'aprovi una ordenança municipal que estableixi les directrius, les ajudes  i el calendari per la retirada de l'amiant en edificis i solars privats, per tal d'arribar a un horitzó que permeti que Barcelona sigui una ciutat lliure d'amiant.

Dinar de Voluntaris al Poblenou-Besòs!

Jornada festiva el passat diumenge al dinar de voluntaris organitzat pel Casal Roc Boronat. La vuitantena d’assistents vam poder gaudir de l’àpat i la companyia de militants, amics i simpatitzants en un clima distès i acompanyats de les agradables temperatures d’inicis d’estiu. El dinar, en homenatge a la feina dels voluntaris en aquests darrers anys, era obert a totes aquelles persones que han donat un cop de mà en les diferents activitats i campanyes d’ERC al territori. Vam poder comptar també amb la presència de consellers/es, regidors/es, diputats/des i d’altres persones vinculades al partit, les qui havien participat en actes i xerrades diversos. No va mancar el record per a dues persones que no van poder ser presents a l’acte, n’Oriol Junqueras i na Marta Rovira. Una fotografia amb bona part dels assistents va cloure el dinar ja a mitja tarda. Pots veure les fotografies a: Dinar del Voluntaris