Prats de Lluçanès

4 dones homenatgen Neus Català a Prats de Lluçanès

Aquest dimarts 10 de març del 2020 es va viure un potent homenatge a Neus Català a Prats de Lluçanès. Organitzat per ERC, aquest acte estava emmarcat a les Jornades de Memòria Històrica portades a terme a l'octubre de l'any passat, però la publicació de la Sentència del Tribunal Suprem contra els líders independentistes i les protestes contra aquesta sentència van posposar-ho fins aquest dimarts, que es va fer en el marc del Dia de les Dones.

Va obrir l'acte Montse Boladeres, Presidenta d'ERC Prats de Lluçanès, "dir que Neus Català va ser una supervivent és explicar una petita part d'una vida de treball i lluita pels seus ideals. Va guanyar perquè va mantenir la dignitat". Boladeres va donar pas a Carme Martí, autora del llibre "Un cel de plom" -fil de tot l'acte-, Roser Sebastià -de l'Editorial Amsterdam- i Eulàlia Solé -politòloga-.

Acompanyada de diferents fotos històriques amb Neus Català com a protagonista, Carme Martí va exposar la seva relació amb Català i com va construir "Un cel de plom". "Hem de ser cadena de transmissió i donar veu a la memòria; valors de lluita, consciència social, resistència i sororitat. Hem de recuperar la veu de les dones".

Roser Sebastià va dir que "Un cel de plom" "és una gran vida magistralment escrita".

Eulàlia Solé per la seva banda, va explicar que la novel·la exposa una "cara molt molt molt fosca de la humanitat, però també una cara d'esperança". "La Neus era una dona feminista, lluitadora, tossuda, ÍNTEGRA."

Diferents anècdotes i vivències van marcar un acte íntim i potent, reivindicant la importància de mantenir i promoure la MEMÒRIA, tal i com la Neus va voler fer tota la vida. La lluita contra l'oblit i per la dignitat.

La jornada, amb més de 50 assistents, va acabar amb comentaris des del públic i amb l'autora Carme Martí signant exemplars.

Des d'ERC Prats de Lluçanès agraïm a Martí, Sebastià i Solé la seva participació a aquest acte, així i com a totes les persones assistents. Seguirem treballant per les polítiques de memòria.