Reus

Abans, ara i sempre

Josep Maria Descarrega Roig

Dels que som més grans... Qui no recorda l'afany, la il·lusió, els anhels d'anar cap a una societat més justa socialment i que en aquells anys negres del franquisme no podíem portar a terme? Qui no recorda aquells anys de transició on per conquerir les llibertats anàvem tots a una amb ideologies diverses però amb un sol fi: conquerir la democràcia i començar un camí nou ple d'esperança?
Malauradament aquella anomenada "transició modèlica" s'ha vist amb el pas dels anys que no era "transició" i molt menys "modèlica"; es va fer una Constitució Espanyola sota l'amenaça militar, no es van legalitzar tots els partits polítics democràtics (recordeu que ERC no estava legalitzada en les primeres eleccions), no es van desmantellar del tot les estructures franquistes que encara avui persisteixen i apareixen amb virulència.
Molts han dit que es va fer el que es va poder fer, però per desgràcia estem on estem....i on estem?... Doncs en un Estat Espanyol hereu del d'abans que ens nega la llibertat, un estat que no ens reconeix com a poble, un estat on la corrupció va cada vegada a més i el que és molt greu: un estat on hi ha presos polítics en ple segle XXI... Una vergonya per l'Estat Espanyol i per aquesta Europa que ho tolera tot.
Aquesta manca de llibertats em va portar a col·laborar amb un grup de gent gran com jo que, inspirats amb la lluita de las Madres de Mayo de l'Argentina, va començar a operar al principi amb pocs membres i després es va anar ampliant fins que avui dia compta amb una assistència més que considerable: Els AVIS I ÀVIES PER LA LLIBERTAT DE REUS.
Jo, com a militant república de sempre, vaig trobar en aquest grup un element molt important que complementava d'una forma amplia la meva lluita personal vers la Llibertat i la República. Aquest grup cada dia al migdia està reivindicant a la plaça Mercadal de Reus aquesta Llibertat avui dia cada vegada més amenaçada.
L'encert dels avis i àvies és que tenen molt clar els seus objectius:
1.- Que els presos polítics siguin alliberats
2.- Que el nostre President i els nostres polítics exiliats puguin tornar a casa, ja que aquesta situació és inadmissible.
3.- Defensa total dels Drets Humans
Els Avis i Àvies som perseverants, som tossudament actius i al marge de les diferents ideologies personals (totes molt llegítimes) ens uneix el crit un ànim i fort de JUSTÍCIA I LLIBERTAT.
Abans vàrem lluitar per la Democràcia, ara lluitem per la Democràcia i demà si cal (tant de bo no sigui així) lluitarem per la Democràcia; ells tenen la força, però nosaltres tenim la raó i mantenim l'esperit sempre ferm…
Els anys van passant i, per desgràcia, únicament tornem a ser joves políticament. Com abans ara lluitem per uns drets que ens estan prenent, uns drets que mai hauríem cregut que hauríem de tornar a sortir a defensar, però vàrem lluitar llavors i continuarem lluitant.