Ripollès

NAIXEMENT I MORT D’UN POETA, JOAN MARAGALL

A finals del segle XIX, tal i com passa actualment, la migració turística de la capital catalana vers les nostres terres ja era tot un fet. Eren molts, principalment famílies benestants, els i les que decidien passar les seves vacances estivals, o de cap de setmana, a la comarca del Ripollès.

L’estiu de l'any 1895, un jove poeta va decidir sortir de la seva casa d’estiueig ubicada al carrer Major de Sant Joan de les Abadesses, amb l’objectiu de fer un tomb pels paratges del nostre municipi. I, tot caminant, va anar a parar als prats de la casa del Covilar quedant perplex en veure una vaca que pasturava, “brandant llànguidament la llarga cua”, completament cega. Allà mateix, un vailet va explicar-li que l’animal s’allunyava del lloc de pastura i, que per tal de cridar-li l’atenció, va llençar-li un roc que “llançat amb massa traça” va buidar-li un ull, deixant-lo inservible. A l’altre, se l’hi havia posat un tel. Aquesta imatge fou la inspiració que el poeta Joan Maragall va utilitzar per escriure el poema de la Vaca Cega.

Enguany estem commemorant el centenari de la mort d’un crític d’art modernista, en Raimon Casellas. Personatge que únicament resta vinculat al nostre municipi pel seu fatídic desenllaç a les vies de l’antic tren que unia Barcelona i Sant Joan. Tanmateix, la relació històrica de Sant Joan de les Abadesses amb Joan Maragall, poeta, també modernista, és molt més estreta, ja que aquest va deixar-nos un gran llegat literari conformat pel propi poema de la Vaca Cega i d’altres com el poema del Comte Arnau i els Goigs de la Mare de Déu de Núria, fruit de la inspiració que el nostre poble va representar pel poeta durant les seves estades estivals.

El passat mes de març van iniciar-se, a la capital catalana, els actes commemoratius en motiu de l’Any Maragall. Aquest s’inicia enguany en motiu del 150è aniversari del naixement del poeta i finalitza l’any vinent en motiu del centenari de la seva defunció. Per aquests motius el grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya ha proposat a l’equip de govern de Sant Joan de les Abadesses la creació d’una comissió de seguiment conjunta per tal de col•laborar, organitzar i tirar endavant un seguit d’actes a fi de retre un sentit homenatge al poeta i contribuir al conjunt de celebracions que esdevindran en motiu de l’Any Maragall, al qual hi hauria de tenir un paper destacat tant el nostre municipi com el recentment inaugurat Centre d’Interpretació de Terra de Comtes i Abats del Palau de l’Abadia, on el Comte Arnau n’és el protagonista principal.

La creació d’aquesta comissió de seguiment ha de permetre aglutinar tant representants polítics com experts literaris i teatrals per tal d’organitzar tot un seguit d’actes que incrementin la projecció cultural, històrica i literària de Sant Joan de les Abadesses –així com la resta de la comarca-, en base a la figura del poeta modernista, arreu de Catalunya. Espero que als propers mesos aquesta comissió de seguiment esdevingui una realitat.

Sant Joan de les Abadesses, 27 d’abril de 2010.