Riudoms

Proposem al conjunt de partits polítics que el pregoner de la Festa Major de Sant Jaume i la persona que inaugura la Fira s’escullin per consens

La polèmica que va generar l’elecció de la persona que havia d’inaugurar la darrera Fira de l’Avellana ha evidenciat que, davant de casos com aquest, és imprescindible apostar per un acord ampli que representi a una majoria de riudomencs. És per això i per evitar que en un futur es pugui repetir un cas similar que des d’Esquerra Republicana hem fet una proposta a la resta de partits polítics presents a l’Ajuntament.

La proposta és molt senzilla: que tant la persona que inauguri la Fira com la que faci de pregoner a la Festa Major de Sant Jaume siguin escollides amb consens polític i social. Tant en un cas com en l’altre es tracta de figures públiques que tenen un pes simbòlic destacat i, per tant, seria òptim que la seva elecció generi el màxim consens possible. En concret, plantegem que l’elecció d’aquestes persones tingui, com a mínim, el suport de dues terceres parts del regidors de l’Ajuntament de Riudoms. És a dir, d’un mínim de 9 dels 13 regidors.

La proposta que hem fet arribar als altres partits polítics -Junts x Riudoms, CUP i PSC- és el que es coneix com a ‘moció’. Es debatrà i votarà en el proper Ple municipal, previst per a finals de setembre. La podeu llegir sencera en aquest enllaç.

Cal apostar per persones representatives i per la igualtat dona-home

La moció també inclou dos punts destacats més:

1. Que les persones escollides per fer de pregoner de Sant Jaume i per inaugurar la Fira representin a una part majoritària dels riudomencs. En concret, pensem en dos tipus de persones: aquelles que viuen a Riudoms o que, tot i no residir-hi, hi tenen un vincle especial; i aquelles amb un rol institucional rellevant en entitats, administracions públiques, etc.

En aquest sentit, caldria apostar per persones vinculades als àmbits més lligats a la Festa Major i la Fira, com ara el cultural, l’associatiu, l’agrícola, el gastronòmic, el comercial, etc.

2. Que es prioritzi la igualtat dona-home en l’elecció del pregoner de la Festa Major i la persona que inaugura la Fira. Això implica que, per exemple, al llarg d’un període de 10 anys, aquestes figures haurien de recaure en cinc ocasions en una dona i en cinc ocasions en un home. A la vegada, tenint en compte la nul·la presència històrica de dones a l’hora d’inaugurar la Fira, s’hauria de promoure la discriminació positiva envers la dona.

Oberts a escoltar les aportacions de tots els partits

Tot això que us hem explicat està recollit a la proposta que des d’Esquerra hem presentat a la resta de partits polítics. Ara, aquesta proposta es portarà al que es coneix com a Junta de Portaveus. Es tracta d’una reunió que es fa uns dies abans del Ple i en què hi ha un representant de cada partit. En aquesta reunió estem oberts a escoltar i rebre aportacions per tal de millorar la nostra moció. El propòsit final és que, quan la proposta arribi al Ple -on hi ha els 13 regidors i on es votarà-, aconsegueixi el màxim de suport possible. En temes com aquest, des d’Esquerra tenim clar que cal tenir voluntat de consens i de sumar.

Els 13 regidors de l'Ajuntament amb la pregonera de la Festa Major de Sant Jaume 2019, Conxa Torres