Riudoms

Crítiques de veïns i comerciants pels endarreriments en les obres del nucli antic

Aquests darrers dies hem parlat amb un grapat de veïns dels carrers del nucli antic on ara es fan obres: Sant Bonifaci, Gaudí, Sant Joan i Sant Tomàs. Han estat diversos els que ens han comentat que les obres avancen més lentament del que seria desitjable i que això els ocasiona problemes. Fins i tot, alguns ens han explicat que havien fet arribar les crítiques al govern municipal.

De fet, l’Ajuntantament s’ha vist obligat a admetre la situació. Així, en una carta repartida divendres passat (26 d'octubre) pels carrers Sant Bonifaci i Gaudí assegura literalment que les obres van “a un ritme més lent del que nosaltres mateixos voldríem”. La podeu llegir a continuació:

Comerços preocupats
Entre els veïns dels carrers afectats hi ha dos tipus de veus: els que argumenten que “les obres saps quan comencen, però no quan acaben i que cal prendre paciència” i els que són clarament crítics. Aquests darrers es queixen de manca d’informació i alerten que si les obres s’allarguen més del previst “poden acabar sent un suplici”.

Ara bé, els que més pateixen les obres i més temen que s’allarguin són els comerços. Alguns ens han explicat que “així no es pot treballar en condicions”, per exemple pels problemes de càrrega i descàrrega. Però el que més por els fa és que el nivell de vendes se’n pugui ressentir, ja que els clients “ho tenen més difícil per arribar fins a les nostres botigues”.

Una execució d’obres millorable
Les obres dels carrers Sant Joan i Sant Tomàs les està fent la brigada municipal. En canvi, les dels carrers Sant Bonifaci i Gaudí les realitza l’empresa Grupo Tecno-Conrad SL, que properament també farà les del carrer Galanes.

Doncs bé, en el cas dels carrers que està fent aquesta empresa, a la lentitud s’hi afegeix un altre problema: l’execució de les obres s'hauria de millorar. Un exemple el trobareu en la imatge següent: tant al carrer Sant Bonifaci com al carrer Gaudí s’hi veuen varetes de ferro amb les puntes descobertes, que podrien danyar un vianant. I això succeeix en uns carrers per on passen força persones, ja que donen accés a la plaça de l’Església.

Un altre exemple ens l’explica un veí del carrer Sant Bonifaci. Afirma haver vist com un dels responsables de l’obra escridassava dos dels operaris perquè -en un clar cas d’ineficiència- havien encimentat la clau de pas d’aigua que abasteix tot aquest carrer.

L’Ajuntament evitar mullar-se i dir quan s’acabaran les obres
Un dels motius de l’endarreriment de les obres dels carrers Sant Bonifaci i Gaudí seria que l’empresa que les realitza hi destina pocs operaris. Sigui com sigui, el govern municipal evita dir quan estaran enllestides. De fet, en la carta que ha repartit entre els veïns no hi apareix cap data de finalització.

En el cas del carrer Sant Bonifaci les obres van començar el 30 de juliol i, segons el pla d’execució, haurien d’estar acabades en sis mesos. Pel que fa al carrer Gaudí el límit són quatre mesos.

A tot això cal afegir-hi que els veïns es queixen de no rebre prou informació sobre les obres. És cert que s’han fet reunions i que, en alguns casos, s’envien missatges via WhatsApp, però hi ha veïns que demanen més informació i que asseguren no haver-se assabentat de les reunions inicials. En aquest sentit, un veí ens ha explicat que es va trobar el carrer en obres d’avui per demà i que va haver de llogar un pàrquing en un altre lloc per poder seguir desant el tractor i utilitzant-lo sense problemes.

Propostes i preguntes que fem des d’ERC Riudoms
Davant aquesta situació, proposem al govern municipal dues accions:

- Emprendre les mesures pertinents per assegurar el compliment del calendari previst d’obres.
- Informar més i millor als veïns dels carrers afectats, especialment als comerciants.

En aquesta línia, en el proper ple municipal -que es farà el 15 de novembre- plantejarem un seguit de preguntes al govern municipal i que ja apuntem a continuació. Són preguntes que, legalment, el govern no està obligat a contestar fins al següent ple, que serà cap al gener, però que en benefici dels riudomencs i, sobretot dels veïns afectats, hauria de respondre d’immediat:

- Quins han estat els motius dels endarreriments de les obres?
- Quines mesures té previst posar en marxa el govern per assegurar el compliment del calendari d’obres?
- En quina data real estaran acabades les obres?
- És cert que l’empresa escollida per realitzar les obres dels carrers Sant Bonifaci, Gaudí i Galanes no tenia experiència a l’hora de fer carrers? Si és així, per què se la va triar?
- Per què es va optar per posar en marxa les obres en diversos carrers de manera simultània i no es va preferir fer un carrer darrera l’altra, cosa que podria haver minimitzat els problemes?
- Cal témer que els endarreriments actuals també es repetiran en les obres del carrer Galanes?
- Tenint en compte que fa uns mesos l’Ajuntament ha contractat com a càrrec de confiança un expert en temes de comunicació, com és que no s’ha garantit una informació àgil i adequada als veïns dels carrers afectats?