Roda de Ter i el Cabrerès

Totes les notícies

Participem, decidim, avancem. Programa electoral

El programa electoral d’ERC-Roda Republicana per a la legislatura 2019-2024 és fruit de l’anàlisi, la reflexió conjunta i el treball participatiu de moltes persones que han col·laborat des de fa molts mesos en l’elaboració de les propostes que es recullen en aquest document. Molts rodencs i rodenques ens heu fet arribar les vostres opinions per diferents canals -emplenant l’enquesta, o assistint a les reunions que hem fet amb associacions i entitats-, i també un bon grup vam començar a trobar-nos, fa quasi un any, per iniciar el procés participatiu que està il·lusionant a molta gent i que hem anomenat Roda Republicana. Tot aquest treball, sumat a l’experiència del grup municipal d’Esquerra en el consistori, ha estat l’origen de les propostes que recollim en aquest programa. Pensem i sentim que la política municipal ha de ser la més propera als interessos dels ciutadans i ciutadanes, i creiem que si ERC-Roda Republicana governa durant els propers quatre anys podrem fer valdre aquesta proximitat per fer de Roda de ter un poble millor. Podeu consultar el programa sencer a: http://locals.esquerra.cat/documents/arxius/roda-republicana-programa.pdf

Participem, decidim, avancem

Des de la primera vegada que Esquerra es va presentar a Roda de Ter hi ha hagut molts homes i dones que hem treballat per fer possible un projecte municipal sòlid i esperançador. Les persones hem anat canviant però en tots els programes proposats sempre hi ha hagut la voluntat de fer polítiques d’esquerra, amb la participació de tothom i amb l’objectiu de construir la República Catalana des del municipalisme. Esquerra Republicana, ara també amb la gent de Roda Republicana, té un projecte sòlid, realista i valent per avançar cap a un poble on les persones més necessitades se sentin ateses i acollides, on la cultura i l’esport fomentin el creixement personal i la cohesió social, on es promogui l’esperit crític i es garanteixin espais de gaudi i d’entreteniment per a totes les edats. Un projecte en què la proximitat amb els veïns i veïnes permeti una comunicació més fluïda, transparent i enriquidora. Optem decididament per ajudar a aixecar la persiana del comerç local cada dia, per impulsar mesures que incentivin la petita i mitjana empresa, per ajudar els emprenedors i promocionar l’art i els referents artístics propis. Ara tenim l’oportunitat de mirar amb esperit crític i constructiu el poble en què vivim. És el moment d’aturar-nos i imaginar com és el poble que somiem, de tornar a sentir la força del primer d’octubre. Ara és el moment de les polítiques valentes i la gestió eficaç que permetin que Roda millori per a tothom. Així, des dels municipis farem un país millor, on els presos, preses, exiliats i exiliades polítics siguin alliberats. Ara és el moment de participar, decidir i avançar cap a un poble de Roda més lliure i més republicà. Us presentem l'equip de persones que formen la candidatura Esquerra Republicana-Roda Republicana-AM   1 Roger Corominas i Berloso   2 Núria Arrebola i Gómez Independent 3 Roger Canadell i Rusiñol Independent 4 Roser Montané i Tardà   5 Toni Mas i Febrer Independent 6 Marta Barniol i Puntí   7 Jordi Bonilla i Burgaya Independent 8 Laila El Messaoudi Ben Mimoun Independent 9 Miquel Vallbona i Vistós Independent 10 Leila Godayol i Boixeda Independent 11 Pol Soriano i Baurier   12 Irene Masoliver i Ballana Independent 13 Xavier Montané i Romero         S.

Infoparticipa, rodadeter

Transparència web Ajuntament.

Com a Grup Municipal volem que la web de l'ajuntament compleixi amb nota alta tots els índexs de transparència siguin obligatoris o optatius. Hem de ser un exemple davant dels ciutadans. Us deixem el prec que vam fer ahir sobre aquest tema El Segell Infoparticipa a la qualitat i la transparència de la comunicació pública local és una certificació que atorga la UAB per fer un reconeixement a les bones pràctiques que es posen de manifest als webs de les administracions públiques locals de Catalunya: ajuntaments, consells comarcals i diputacions. Cada mes de març o abril durant aquesta legislatura els hem preguntat pel segell infoparticipa.  Enguany cansats de les promeses ja només farem un prec. Els hem demanat durant tota aquesta legislatura que com ajuntament complíssim els indicadors que ens demanava el segell infoparticipa. Roda de Ter en comptes de ser un dels municipis capdavanters a la comarca en aquest tema ha anat baixant la seva qualificació any rere any. 2015, l’últim any d’Esquerra a Govern 90,24 2016 69,23 2017 69,23 2018 63,46 2019 53,85 Si que és cert que els criteris han canviat però altres ajuntaments s’han adaptat als criteris que demana el segell i any rere any han mantingut o pujat de qualificació. Centelles 98,05 Taradell 90,38 I fins hi tot municipis més petits que el nostre han obtingut qualificacions molt altes Sant Julià de Vilatorta 98,08 Prats de Lluçanès 92,31 Vilanova de Sau 90,38 A Roda ens hem trobat amb la justificació i promesa durant dos anys consecutius de la realització d’una pàgina web nova per a l’ajuntament que no ha arribat mai. Els preguem que no parlin de que augmenta la  transparència en les activitats de l’ajuntament si no són capaços de complir un dels  índexs que la mesuren.

ple roda de ter

Prec del ple de desembre "us desitgem bones festes i feliç 2019, però ho fem des de la tristesa per tots els que no poden gaudir-les en família"

Us deixem un dels "precs" que vam fer al ple d'ahir D'aquí just 8 dies molts de nosaltres celebrarem el Nadal amb les nostres famílies, alguns de nosaltres tindrem la sort de tenir un plat calent a taula, segurament alguna especialitat que només mengem en aquestes dates, que celebrem que estem junts, que estem bé i que ens tenim els uns als altres. Farem regals als nostres fills, pares, nebots i amics; tindrem la sort d’abraçar-nos, retrobar-nos i compartir aquests dies plens de màgia.   Jordi Cuixart i Jordi Sánchez porten 428 dies a la presó, Oriol Junqueras i Joaquim Forn en porten 411; Raül Romeva, Dolors Bassa, Carme Forcadell, Jordi Turull i Josep Rull en porten 302. Marta Rovira, Anna Gabriel, Carles Puigdemón, Antoni Comín, Lluís Puig, Meritxell Serret i Clara Ponsatí fa mesos que es veuen obligats a viure a l’exili. Tenim desenes d’encausats per causes injustes, activistes que no poden sortir del seu poble i d’altres també condemnats a l’exili.   Però no només és aquesta la xacra que vivim: la injustícia espanyola té a la presó als joves d’Altsasu i en llibertat als violadors de la Manada. L’estat Espanyol no acull als refugiats que hauria d’acollir i no deixa que qui vol acollir, pugui fer-ho; gira l’esquena a un drama social d’una magnitud vergonyant aprovant, a més, la venda d'armes a Aràbia Saudí en ple segle XXI; per si no n’hi hagués prou amb aquestes guerres indecents i salvatges que s’acarnissen en la població civil al cor d’Europa. D’aquesta Europa que tantes vegades ens avergonyeix i ens entristeix.   I torno a Catalunya i als nostres presos i preses i exiliades i exiliats polítics, perquè cap d'ells estarà d'aquí 8 dies a casa seva, alguns d’ells ni tan sols podran fer regals als seus fills, familiars i amics, no degustaran el plat especial de Nadal ni faran sobretaula amb els seus, ni s'abraçaran tan sols. La justícia espanyola els ha posat a la presó i els ha obligat a l’exili per posar unes urnes, inventen un clima de violència per justificar-ho i vulneren tots els drets per privar-los de llibertat.

RodadeTer regidors

Corominas: «Roda Republicana és un projecte de treball col·lectiu que té per objectiu millorar la vida dels rodencs i rodenques i construir la República des de baix»

Durant l’acte també es va presentar una enquesta que s’ha distribuït a tot el poble i que és un pas més en l’ampliació del procés participatiu que han impulsat. El passat 29 de novembre el Museu de l’Esquerda de Roda de Ter va acollir la presentació del projecte Roda Republicana i de Roger Corominas, candidat d'Esquerra a l'alcaldia de Roda de Ter. L’acte va girar entorn de la trajectòria d’Esquerra a Roda de Ter i del projecte de futur que aquest grup municipal està treballant sota el nom de Roda Republicana. En paraules del mateix Corominas: «un projecte de treball col·lectiu on jo, com qualsevol de vosaltres, sóc una peça més d’aquesta eina que té per objectiu treballar per millorar la vida dels rodencs i rodenques i construir la República des de baix». La presentació la van iniciar tres dels actuals regidors a l'Ajuntament: Roser Montané, Roger Canadell i Marta Barniol. «Avui som aquí per mirar cap al futur» va dir Montané, i «tot i que aquí davant hi teniu tres regidors actuals, som la veu del grup municipal, aquest que l’any 99 va començar a parlar de participació, de sostenibilitat i de cohesió social, aquest grup que va posar paraules a la ideologia que regeix la nostra presa de decisions i que va creure en la transversalitat. Som la veu d’un grup conformat per persones diferents que comparteixen els valors d'una nova Roda Republicana». Canadell va posar èmfasi en la necessitat de tornar a conferir contingut als valors republicans i a reivindicar la necessitat d’un municipalisme fort per tal de construir la República Catalana: «estem convençuts que des del municipalisme compromès, coherent i transparent es poden fer polítiques que estiguin en sintonia amb aquests grans ideals: els interessos pel que és col·lectiu, el foment de la solidaritat, el foment de la discussió, la presa de decisions i l’execució de projectes de forma cooperativa, les inversions basades en els principis de la sostenibilitat i la salut, l’impuls de la formació per a tothom, continuada al llarg de la vida, en espais i projectes que siguin educadors en ells mateixos.

Prec que vam fer al Ple del mes de setembre davant d’algunes manifestacion públiques de l’equip de govern

Des d’Esquerra volíem fer una prec breu, aparentment simple, dirigit especialment a l’alcalde. Després de pensar-hi molt, però, creiem oportú acompanyar el prec dels motius de fons que ens condueixen a fer-lo. I com que de motius n’hem anat acumulant uns quants, ens sembla que és el moment per argumentar-los i exposar-los sense presses. Anant al gra, el prec el podríem resumir dient: “Preguem que abans de dir certes coses i de fer certes manifestacions públiques es pensi un mica més a fons què es diu, com es diu, i quins efectes poden provocar.” Posarem uns quants exemples perquè es comprengui el que estem dient: El darrer 11 de setembre l’alcalde va fer el tradicional discurs a la casa natal de Bac de Roda. Sabem que fer un discurs no és fàcil, gens fàcil, per la qual cosa és comprensible que, com més llarg és, més perill hi ha d’omplir fulls de frases grandiloqüents, tòpics i afirmacions buides. Però de les paraules que pronunciem ens n’hem de saber responsabilitzar. Volem esmentar només dues de les diverses afirmacions que ens van sorprendre aquell 11 de setembre. La primera: en un atac d’abrandament nacionalista —i mirarem de ser el més literals possible—, en reivindicar les injustícies perpetrades històricament per l’estat espanyol i barrejant aquesta qüestió (o així ens ho va semblar) amb temes relatius a la convivència, l’alcalde va dir que “Catalunya ha estat una terra amable, molt amable, excessivament amable (i assenyalem volgudament aquest “excessivament”). Des d’ERC volem manifestar que no compartim gens aquesta idea. L’amabilitat entre persones i entre pobles mai pot ser excessiva. Si volem promoure la convivència hem de denunciar radicalment la injustícia, però mai ho podem fer sacrificant l’amabilitat. Compte, doncs, a caure en el parany del populisme fàcil i fer afirmacions que, segons qui les senti poden fomentar més la confrontació que la construcció d’una societat millor i més justa.

Treballant el present per preparar el futur

Les inversions en la xarxa d’infraestructures repercuteixen directament en la qualitat de vida de la gent. Els estudis demogràfics demostren que la cohesió social millora amb una bona xarxa de mobilitat interna i amb un correcte desenvolupament dels diferents barris que conformen un poble o una ciutat. Questions com la neteja, la seguretat, l’activitat social i econòmica faciliten la interrelació entre els veïns i també amb l’administració, però no n’hi ha prou. Cal que les vivendes estiguin habitades, cal que el carrer estigui endreçat: amb bona il·luminació, amb zones d’esbarjo segures per a infants i grans, amb connexions correctes i segures amb la resta del poble. Cal, en definitiva, que sigui un lloc agradable per viure-hi. A un any escàs del final de la legislatura les inversions han estat molt poques: la casa del poeta, la placeta de Cal Rei i d’altres de menors. No comptem la inversió a la nova escola perquè ja venia condicionada de l’anterior legislatura. Després de perdre temps i diners en els dos projectes descartats de la plaça i l’aparcament —perquè tot i que quedessin en paper mullat tenen un cost— ara sembla que començaran les obres de remodelació de l’Avinguda Santa Tecla. Aquesta obra convé fer-la per tal de remodelar l’espai i sobretot per eliminar definitivament el risc d’inundacions. Les obres de l’Avinguda Santa Tecla són un bon exemple de com n’és de feixuga l’administració pública a l’hora de desenvolupar els projectes urbanístics. Si bé és cert que l’equip de govern va perdre molt temps en projectes fracassats, també és cert que molt sovint s’acusa els ajuntaments de realitzar les obres a finals de legislatura per guanyar vots però no sempre és cert, ja que els tràmits són lents i carregosos. Evidentment cal millorar moltes coses en molts llocs del poble, però si hi ha una zona que ho reclama, ara ja a crits, és la del carrer Verge del Sòl del Pont (i encara podríem afegir-hi el Serrat).