Roda de Ter i el Cabrerès

EL BÉ COMÚ, DE TOTES I TOTS (article revista Roda de Ter desembre 2019)

RodadeTer Roda de Ter Ple llibertat amnistia
Us volem convidar a fer un esforç d’imaginació durant la lectura d’aquest article. Ens agradaria que us imaginéssiu un poble, ni massa petit ni massa gran, amb el seu propi caràcter, amb un entorn privilegiat i amb poetes i patrimoni d’un valor incalculable. No us equivoqueu si ja us heu imaginat que estem parlant de Roda de Ter, aquest poble del qual ens sentim orgullosos i orgulloses. Imagineu-vos també que en aquest nostre poble els petits gestos de les persones que hi viuen, també els gestos del seu govern, facilitessin la vida de la gent que hi viu. Imagineu-vos, encara, que tothom treballés i fes aquests petits gestos quotidians allunyant-se de la teatralitat i del protagonisme, simplement amb la voluntat de posar al seu lloc totes les peces necessàries per construir un poble millor per a tots i totes.
Des d’ERC-Roda Republicana volem imaginar una realitat així. És per això que el passat 19 de novembre, en la celebració del ple municipal vam voler posar de manifest la necessitat que el govern de Roda de Ter comenci a fer gestos i accions que s’allunyin de titulars i de declaracions d’intencions i que s’arribi a resultats. En el ple esmentat vam demanar com és que el 87% de les despeses de treballs de pintura dels últims quatre anys s’han fet en una sola empresa de Roda. No hi ha més pintors? També vam demanar per què hi ha persones que acaparen els plans d’ocupació a Roda i obtenen més contractes del que és desitjable. No hi ha més gent a l’atur que se’n pugui beneficiar? I per què les despeses per llibres de la biblioteca s’han de fer fora de Roda? Quins són els criteris per triar qui subministra serveis i productes a l’Ajuntament? Necessitem ordre, necessitem que es millori la transparència i cal pensar més en el bé comú.
Al ple de novembre també vam presentar una moció per a la conservació de l’arborètum de Roda. L’arborètum és un projecte nascut en la legislatura 2003-2007  per iniciativa del Consell Escolar Municipal on hi són representats tots els centres educatius i la comunitat educativa. Gràcies a aquell projecte es va portar a terme un treball d’identificació, estudi, i posterior retolació dels arbres i arbustos del poble, situats en els passejos, places, carrers i a la muntanyeta. En el seu moment l’Arborètum urbà de Roda de Ter va ser el primer que es va crear a Catalunya i va servir de model i d’idea a d’altres que es van crear posteriorment. Ens sembla que és el nostre deure recordar a l’equip de govern, després de quatre anys d’oblit absolut, que conservi i doni un nou impuls a quest projecte.
També hem hagut de reclamar a l’equip de govern que vetlli pel manteniment d’elements, patrimoni i infraestructures bàsics del poble. Ens fa patir que potser no s’acabin a temps les obres dels carrers Ferran Alsina i Joan Baucells, que es perdin les subvencions i que es menteixi als veïns i veïnes. És simptomàtic que no es convoquin els veïns del carrer Verge del Sòl del Pont que ho demanen, que se’ls doni informació parcial o que no es vulgui reconèixer que s ’han planificat malament algunes obres. I tot això en un govern que no és pas novell, en el qual un dels partits ja fa 5 anys que governa l’Ajuntament i l’altre és l’hereu polític de l’antic soci de govern.
Els gestos i les accions que ens agradaria veure són els que han de donar una resposta a la ciutadania en forma de millores i no de problemes. Les paraules i les accions de l’equip de govern sembla que obeeixin a una estratègia comunicativa encaminada a crear la sensació que “tot es fa bé”, però no és així. Des d’ERC-Roda Republicana reivindiquem la política del bé comú per tal d’allunyar-nos dels interessos particulars que estem detectant, que ens fan sospitar i que fiscalitzarem degudament. L’Ajuntament de Roda de Ter és per a tots els rodencs i rodenques i no per a benefici d’uns pocs..
Per acabar, volem compartir que en aquestes dates assenyalades per les festes nadalenques i per la proximitat del nou any, tenim una llista de desitjos que ens agradaria que es fessin realitat. El primer és que tots els rodencs i rodenques puguem gaudir d’unes bones festes i d’un bon any nou. Ho desitgem de manera especial als presos, preses, exiliats i exiliades polítiques, que són lluny de casa, de les seves famílies i de les seves amistats. El segon desig per al 2020 és que no es parli en nom de la democràcia per empresonar gent i retallar drets. Desitgem que les lleis estiguin al servei de les persones, de la justícia social, de la igualtat de condicions. Desitgem que tothom recordi que tenim el dret de mobilitzar-nos per aconseguir la llibertat.
Des d’Esquerra Republicana-Roda Republicana us desitgem bones festes i un millor nou govern per a Roda de Ter aquest 2020.