Roda de Ter i el Cabrerès

Notícia

La carretera “variant”: pensar globalment, actuar localment?

Variant
Plànol de la variant
(Article publicat a la Revista Roda de Ter del mes de MARÇ)

Les darreres setmanes segurament heu pogut escoltar o  llegir als mitjans que l’equip de govern de Roda de Ter està fent passos per impulsar una nova carretera que voregi una part del nostre poble. Aquesta variant aniria des de l’entrada a Roda des de Vic (fàbrica d’IQAP), passaria per Gurb, i  pel cantó esquerre de Roda (Masies de Roda), tot vorejant les cases i l’escola Mare de Déu del Sol del Pont, continuaria per un gran pont que creuaria el riu i acabaria en una rotonda a la carretera de Manlleu, a l’alçada de l’establiment El jardinet del Ter.

Tothom sap que cal reduir el trànsit rodat de dins de Roda, ja que per la carretera cada dia passen gairebé 15 mil vehicles. D’aquests, uns 3500 són camions, dels quals la major part són de petites dimensions. Els més grans van cap a la planta de tractament de purins i a  Can Patel. A banda d’això, en hores punta també es formen cues importants i el trànsit per la carretera és constant al llarg del dia.

Essent, doncs, conscients del problema, i veient la proposta que l’equip de govern ha sol·licitat a la  Direcció General d’Infraestructures de Mobilitat, creiem oportú fer les aportacions següents:
 
  • Absència d’informació. Creiem que ja va sent hora que l’equip de govern  d’IPR-JxRoda faci una comunicació oficial de les seves intencions respecte a aquest projecte, i si el volen portar a terme cal que l’incorporin al Pla d’Acció Municipal. Els rodencs i rodenques i els municipis veïns afectats per la variant tenen dret a tenir informació de primera mà, abans que els arribi per altres vies.
 
  • Absència de consens. Com ja hem comentat, aquest projecte va molt més enllà del nostre municipi perquè passa pels pobles veïns de Gurb i les Masies (que s’hi han manifestat contraris) i té un impacte més enllà d’aquests. Creiem que com a infraestructura supramunicipal, cal que es generi una solució consensuada entre els municipis. Però com que aquest consens no s’ha buscat i s’ha evidenciat la manca de lideratge de l’equip de govern, des d’Esquerra-Roda Republicana ens hem reunit amb els representants de Masies, Gurb, Manlleu, L’Esquirol i Rupit per cercar solucions conjuntament. Fruit d’aquesta trobada s’ha demanat a la Generalitat que estudiï totes les alternatives possibles. 
 
  • La proposta d’IPR-JxRoda no soluciona el problema del trànsit, especialment el que va cap al Collsacabra, ja que només el desplaçaria als barris del Bac de Roda i La Prada i, en definitiva, acabaríem tenint una carretera a banda i banda del nostre municipi. A més, en comptes de reduir-lo, la variant atrauria el trànsit dels vehicles del polígon de la Coromina de Manlleu que anirien a buscar l’eix per Roda.En termes mediambientals la variant no ens soluciona la nostra qualitat de vida; la qualitat de l’aire continuaria essent igual de negativa o pitjor.El volum actual de trànsit, en plena emergència climàtica, és insostenible, no només a Roda. Tenim a l’abast de les nostres mans mesures que són fàcilment aplicables: augmentem i promocionem el transport públic, afavorim el desplaçament a peu o amb bicicleta per dins de Roda, fem que veïnat de Roda conegui la gravetat de la contaminació... I prenguem consciència que la solució no és desplaçar el trànsit de lloc, sinó reduir-lo dràsticament. Hem de perseguir la connexió entre Roda i el municipis veïns amb alternatives al cotxe. Cal fer  pedagogia, controlar la qualitat de l’aire i fer-la pública. Hem de prendre exemple d’altres municipis i països on s’han dut a terme canvis importants. Premiem aquests canvis i impliquem infants, joves adults i gent gran. 
 
  • La “solució” que es planteja no és imminent. Cal dir ben alt i clar que una carretera d’aquestes dimensions i amb aquest cost no es faria, amb tota probabilitat, fins d’aquí a 10 anys. Però cal canviar ja alguns hàbits. Davant d’això, els passos que ha fet l’Ajuntament comencen a generar dubtes sobre la seva capacitat per gestionar el tema.


Quan ens parlin de la variant cal que demanem: quines són les propostes per millorar la nostra qualitat de vida? De moment no n’han exposat cap. La proposta que persegueix IPR-JxCat afecta tothom però transcorre en part per terrenys de municipis veïns: quins són els reptes de mobilitat que es poden abordar des de Roda? S’han plantejat pensar de manera global, comunicar-se comarcalment i deixar de mirar-se el melic?  Tenim el Consell d’Alcaldes, el Consell Comarcal i la Taula per la Mobilitat, però l’equip de govern actua sol, i s’està quedant sol en relació amb el projecte de la variant.

Com a municipi tenim mesures a les nostres mans que podem aplicar amb consens, aprofitem-les!