Roda de Ter i el Cabrerès

Comunicat d'Esquerra-Roda Republicana en relació amb el trencament del pacte de Govern entre IPR i Junts x Cat

ple febrer 2020 (autora Montse Verdaguer)
Aquesta setmana els rodencs i rodenques hem pogut viure uns esdeveniments sense precedents al nostre municipi. A través d’un decret d’alcaldia hem sabut que l’actual alcalde de Roda de Ter, Albert Serra, ha retirat les funcions i ha expulsat del govern el seu soci, i fins ara portaveu de JuntsXRoda, Joan Moreno. Durant els dos darrers dies, els fets s’han anat desencadenant i també hem sabut, per un comunicat signat per JuntsXRoda, que la regidora Marina Quintana abandonava voluntàriament el govern.

Davant d’aquests fets, el nostre grup vol fer públiques les següents reflexions:

Des de final de maig i fins a juliol de 2019 el grup d’Esquerra-Roda Republicana es va reunir en diferents ocasions amb IPR i amb JuntsXRoda amb l’objectiu d’assolir un acord de govern estable, que prioritzés en tots els casos els següents dos punts:
  • Construir un Pla d’Acció Municipal tot aproximant els programes i els projectes que els diferents partits havíem pensat per al poble.
  • Crear un organigrama de treball compartit entre socis de govern, organitzat per àrees de treball i regidories, que potenciés i reforcés la cohesió i l’eficiència de l’Ajuntament.

Ni IPR ni JuntsXRoda compartien aquestes prioritats que vam proposar, i la clara evidència ha estat que el pacte al qual van arribar i que han trencat aquesta setmana es basava només en el repartiment del poder, de les regidories, i de les retribucions econòmiques. En el Ple Municipal on es va fer públic l’acord de govern, Esquerra-Roda Republicana ja va posar de manifest que els acords fonamentats en interessos personals, més enllà dels interessos del poble, estaven condemnats al fracàs.

Avui ens trobem amb un trencament que s’ha anat fent visible durant 9 mesos i que evidencia el desgovern que hem denunciat a cada Ple des de setembre de 2019. Durant tot aquest temps la ciutadania ha estat víctima de la no-gestió municipal; una prova n’és el fet que no hagin estat capaços de redactar un PAM (Pla d’Actuació Municipal) que expliqués les prioritats, els objectius i l’organització de l’Ajuntament. Són alguns exemples d’aquest desgovern: la pèrdua de milers d’euros del Pla de Barris, l’engany sobre l’enderroc de les naus de Puigneró, la nefasta gestió del conflicte amb l’empresa Incar Foods —establerta al polígon del Puig Vell de Roda—, la manca d’un projecte clar d’atenció a les persones vulnerables, l’absència d’un diàleg continuat i una comunicació efectiva amb les entitats i amb la població, o la gestió constantment erràtica de moltes regidories.

El pacte que ara es trenca, cuinat entre l’alcalde Albert Serra i els dirigents comarcals de JuntsXCat, ja es veia venir que no funcionaria o que s'acabaria trencant. Insistim a dir que la inestabilitat de l’equip de govern ha existit i s’ha fet evident des del primer dia que es va constituir, amb desavinences que s’han fet públiques també als plens i que, cal recordar-ho, ja van provocar la marxa d’un regidor d’IPR només començar la legislatura i fer-se efectiu el pacte.

A pesar que les mancances de l’equip de govern han estat constants des de l’inici de legislatura i que no es va voler comptar amb nosaltres, des del passat mes de març els integrants d’ERC-Roda Republicana hem proposat i impulsat unes taules de gestió (amb tècnics i polítics) per fer front a l’emergència causada per la pandèmia de la COVID-19. Aquestes taules de treball, en les àrees de serveis socials i educació, promoció econòmica, joventut, cultura, etc. continuen funcionant a dia d’avui i són el lloc on Esquerra-Roda Republicana fa propostes per poder ajudar a pal·liar l’impacte d’aquesta crisi actual.

El grup d’Esquerra-Roda Republicana considera que cal celeritat, operativitat, responsabilitat i determinació per assolir una governança municipal efectiva. Ara i sempre, però sobretot davant d’una situació de crisi sanitària amb conseqüències socials, de salut i econòmiques de la qual encara no hem sortit i de la qual no coneixem l’abast. Per aquest motiu, Esquerra-Roda Republicana escoltarà els punts de vista dels diferents grups polítics —IPR, JuntsXRoda i els regidors no adscrits— per determinar quines són les possibles sortides per a la governabilitat de l’Ajuntament de Roda de Ter. Cal fer front de manera responsable a les urgències derivades de la crisi i s’ha de donar resposta a les necessitats reals dels rodencs i les rodenques per encarar el present i el futur amb determinació i esperança.

Grup Municipal d'Esquerra-Roda Republicana
14 de maig de 2020