Roda de Ter i el Cabrerès

Intervenció ERC- Roda Republicana Ple Municipal – 19 de maig de 2020

El grup municipal d’Esquerra-Roda Republicana votarà que no al punt que fa referència al nomenament de representants,  així com els que es deriven d’aquesta reorganització del govern municipal pels motius que exposarem a continuació:
  • Des de la setmana passada el nostre poble es veu afectat per un fet insòlit, que no havia succeït mai des del restabliment de la democràcia. Ens referim al trencament de l’acord de governabilitat, iniciada ja la legislatura, entre dues formacions polítiques; en aquest cas IPR i Junts x Catalunya - Roda.
  • Només cal repassar les actes dels plens o l’hemeroteca per veure com de crítics ens vam mostrar nosaltres amb aquest pacte. Per molts motius, però fonamentalment perquè vam considerar que era un acord basat en el repartiment de carteres i de retribucions, i no un acord de governança construït per a assolir uns objectius clars i beneficiosos per al poble.
  • Qui ha pagat aquesta mala entesa entre ambdues formacions i les desavinences personals entre regidors han estat els rodencs i rodenques; perquè el resultat de tot plegat ha estat la seva inacció política.
  • Estem, però, assistint a una pinça perfecta entre IPR i la formació de Junts per Catalunya a nivell comarcal per tal d’imposar el seu relat i per carregar tota la responsabilitat del desgovern a les espatlles del regidor expulsat, el Sr. Joan Moreno. Sigui dit de passada que fent fora el Sr. Moreno, indirectament provocaven, sense haver de donar explicacions, la marxa de la Sra. Marina Quintana.
En aquest relat que han fet públic, en les declaracions i notes de premsa, trobem a faltar que l’actual alcalde, el Sr. Albert Serra, com a màxim responsable del govern i principal artífex del pacte, no hagi fet ni una sola autocrítica de les decisions preses per la seva formació ni del seu posicionament o la seva actitud personal en tot aquest desgavell. Considerem que és molt greu que no s’hagi adreçat a la ciutadania per demanar disculpes amb un discurs clar. Els qui formem part del consistori municipal ens devem als rodencs i rodenques, no a interessos personals i de partit.
Aquests darrers dies, i en aquest mateix ple, es pretén escenificar que hi ha unes víctimes i uns botxins en el si del pacte, uns bons i uns dolents, i ens sap greu dir-los que el fracàs del pacte és cosa de tots i cadascun dels membres que han format part del govern que ara s’ha desfet. I com a màxim responsable de la institució, el fracàs d’aquest despropòsit és de l’alcalde, que recordem que treballa a jornada completa a l’Ajuntament, i que cobra un sou de 40.000 euros per a fer que tot rutlli i per trobar la millor manera de donar respostes i solucions als problemes i les inquietuds de la gent de Roda. No té cap excusa per no haver-se adonat del desgavell i per no haver resolt abans tot aquest desastre.
Les úniques víctimes, doncs, de les seves picabaralles i del seu desgovern són els rodencs i les rodenques, tristos espectadors d’aquest despropòsit.
  • Llegim i escoltem astorats com s’intenta imposar el relat segons el qual no hi ha hagut cap trencament del pacte, que només s’ha destituït un regidor de les seves carteres, i que IPR i JuntsxRoda segueixen governant com si res hagués passat.
Esquerra-Roda Republicana hem d’explicar el que vostès no expliquen: 1. fer fora el primer tinent d’alcalde de l’Ajuntament —que, a més havia de ser alcalde el darrer any de legislatura—, 2. provocar indirectament que una regidora plegui com a conseqüència dels fets dels darrers dies, i 3. que això comporti per al seu govern la pèrdua de la majoria, és un trencament en tota regla.
És evident que, un cop més, utilitzen perversament el llenguatge polític per justificar-ho tot. Cal recordar també que ja al juliol de l’any passat un regidor va deixar també les files d’IPR i el seu escó pel seu desacord amb el pacte que van firmar.
Addicionalment, llegim perplexos al 9Nou del passat divendres 15 de maig que, a més de considerar que el pacte segueix com si res no hagués passat, anuncien  que el 2022 es farà el relleu en l’alcaldia a favor  del Sr. Albert Aguilar. Senyors i senyores regidors de l’equip de govern, amb quin suport pensen portar a terme aquesta investidura? Sr. Albert Aguilar, amb quina majoria compta vostè per a ser investit alcalde? O desconeixen la legislació que fa referència a l’elecció d’un alcalde o novament utilitzen perversament el llenguatge per confondre la ciutadania i imposar un relat que res té a veure amb la realitat. Els recordem que han perdut la majoria absoluta i que per prendre determinades decisions, també la del canvi d’alcalde, a partir d’ara els calen acords polítics. I hem de fer públic que no hem detectat cap moviment, per intentar acostar posicions amb la resta de regidors del consistori.
  • Malgrat la inacció política d’aquests últims nou mesos —una inacció que ja ve heretada de la passada legislatura—, nosaltres hem fet una oposició responsable tot presentant mocions propositives i fent preguntes per  fiscalitzar la seva tasca política, com correspon a l’oposició. El que portem de legislatura, malauradament, ha donat molt negativament de sí: la no realització de les obres del c/ Verge del Sòl del Pont i Plaça Major, amb la pèrdua conseqüentment de molts centenars de milers d’euros de la subvenció del Pla de barris, unes obres mal planificades als c/ Ferran Alsina i c/ Joan Balcells i empantanegades des de fa 8 mesos, unes naus de Can Puigneró que, segons la promesa electoral de l’alcalde, ja s’haurien d’estar enderrocant, una nefasta gestió del conflicte amb l’empresa Incarfoods del polígon del Puig Vell, una manca de planificació i de nous objectius en l’àrea de serveis socials i educació..., entre d’altres).
  • Des de fa 2 mesos el nostre municipi i tot el nostre país es veu afectat per la pandèmia de la COVID-19. En aquest context, a iniciativa nostra, s’han creat diverses taules de treball (promoció econòmica, serveis socials i educació, cultura i joventut) on hem aportat tot d’idees per tal que vostès, que estan al govern, en poguessin disposar per fer la millor política possible en aquests moments tant complicats que ens toca viure. No entenem cap altra manera de fer política i hem demostrat, de manera responsable, que la gent d’Esquerra- Roda Republicana tenim una manera de treballar organitzada, planificada i efectiva. I com que estem convençuts que en moments difícils cal fer pinya, hem sumat el nostre treball al de l’equip de govern i els tècnics per tal de trobar les millors solucions als greus problemes que vivim.