Roda de Ter i el Cabrerès

Si no fos que... Bona Festa Major!

Aquest ha estat un any difícil per a la gent d’Esquerra de Roda, per als integrants del grup municipal i per als amics que sempre ens han donat suport. En aquests moments volem mirar amb perspectiva i valorar la feina que hem fet des que ERC va tornar a tenir representació a l’Ajuntament del nostre poble. Els anys passen i les persones marxen: ara ens venen al cap el “tio” de Can Clavell que, després de rondinar una estona i de dir-nos com ho fèiem de malament, acabava per fer-nos entendre que teníem tot el seu suport. També pensem en en Dot, sempre amb el somriure al llavis i amb aquella aparent feblesa darrere la qual es podia trobar un dels homes que va ajudar a mantenir la flama d’un futur lliure per al nostre país i que va treballar durant molts anys perquè Esquerra Republicana de Catalunya no desaparegués de Roda. Aquest objectiu també va ser compartit per d’altres amics, com la Sílvia i la Petra. Amb tots ells hem compartit idees, hem fet un treball constant i constructiu, hem fet descobertes personals que ens han fet admirar-los. La darrera que ens ha deixat ha estat la Petra, que mai es planyia, que no parlava massa d’ella mateixa, però que amb una mirada, un petó i una abraçada ens ho deia tot. Com afirmàvem al principi, aquests darrers temps han estat molt durs per tots els comiats que hem hagut de viure, però també han estat d’aprenentatge constant.
Ens entristeix haver de començar l’article de Festa Major amb el record de tots aquests comiats, i també ens sap greu no poder continuar-lo amb la referència a qüestions pròpies de la política local que ens comportin alguna satisfacció. Sense anar més lluny, no podem parlar, encara, de quin és l’acord de governabilitat entre IPR i CIU, ja que després de més d’un any de govern, encara no s’ha explicat als rodencs i rodenques quins són els acords i el projecte de poble que fonamenten aquest pacte.
Si no fos l’article de Festa Major ens podríem lamentar de tots els projectes que ha aturat l’actual equip de govern, i podríem explicar que la majoria d’iniciatives exitoses d’aquest darrer any són fruit de la feina feta per ERC la darrera legislatura: la construcció de la palanca, l’inici de la construcció de l’escola Emili Teixidor, el conveni amb la Diputació de Barcelona per al finançament de la Fundació Martí i Pol, etc.
Si no fos l’article de Festa Major podríem explicar que els projectes d’ampliació de l’aparcament de darrere de l’Ajuntament i de reforma del carrer Pere Almeda proposats per IPR-CIU són un despropòsit que, amb un valor proper als 900.000 euros, no suposaran cap gran millora per als veïns i veïnes del poble.
Podríem explicar que l’equip de govern no sap què vol dir “participació ciutadana”. Que en parla sempre per quedar bé però que confon la participació dels vilatans amb l’oferiment d’un mínim d’informació, restringida a uns quants afectats, explicant només el que els interessa i els convé, i sempre sobre projectes ja decidits a priori.
També podríem recordar que l’actual alcalde Albert Serra més que guanyar-se l’autoritat ha intentat exercir-la de manera antidemocràtica, tot privant de parlar a un regidor d’ERC, amb la qual cosa va provocar un greu enfrontament en el ple municipal del mes de maig, en què el nostre grup va abandonar els seus escons en senyal de protesta.
Si no fos l’article de Festa Major podríem recordar als veïns de La Prada i del Bac aquella campanya que van endegar membres del govern actual per aturar la construcció de la benzinera del Bonpreu. Fa un temps exigien que el govern d’ERC l’aturés, sabent que era impossible, perquè ells mateixos havien aprovat en una legislatura anterior el projecte. Sabien tot això, però en aquell moment tot els estava bé per erosionar el govern, encara que fos a costa de crear falses expectatives entre els veïns. Avui ja tenim la construcció de la benzinera en marxa i aquells que tant se’n queixaven (havent-la permès ells mateixos) ara no opinen al respecte i miren cap a una altra banda.
Si no fos... podríem dir que el trasllat de l’àrea d’aportació de residus, a banda de tenir un cost extraordinari (més de 20.000 euros), no haurà servit per garantir-ne el bon ús. Constatem que aquesta zona d’aportació s’està convertint en una deixalleria descontrolada a la qual molts dies no s’hi pot ni accedir pel gran nombre de deixalles que s’hi acumulen.
Però aquest és l’article de Festa Major. I la Festa Major és la festa gran de la nostra població. Més enllà dels seus orígens, com a celebració del patronatge d’un sant, i sense importar que hagi canviat de data amb el temps, la Festa Major ha estat i és el moment de trobada de tota la comunitat, que es reuneix a l’entorn d’uns escenaris comuns i que referma uns referents simbòlics compartits. Hi ha festa perquè hi ha comunitat, perquè hi ha un poble que la celebra i perquè tothom se la fa seva i la comparteix.
Celebrem, doncs, la nostra Festa Major recordant amb emoció els que no hi són i donant la benvinguda als que arriben. Benvingut, Jan!
Bona Festa Major!

*Article publicat al RDT de Festa Major