Roda de Ter i el Cabrerès

ERC renova la seva il·lusió i el seu compromís

eleccions2015 foto rodadeter
Vagi per endavant el nostre agraïment a tots els rodencs i rodenques que ens han fet arribar el seu condol per la mort de la nostra companya Petra Martín-Pero. Aquesta pèrdua comporta que haguem de nomenar un regidor per al nostre grup i, seguint l’ordre de la llista electoral, correspon a la Roser Montané assumir el càrrec. Esquerra ha cregut convenient que aquest relleu es produeixi després de la renúncia de Xavier Montané, motiu pel qual en Pol Soriano, el nº 8, també prendrà possessió del càrrec. A tres anys vista de les properes eleccions municipals, creiem que aquesta renovació pot ser molt positiva perquè permetrà als nous regidors conèixer millor el funcionament de l’ajuntament i estar més ben preparats per assumir les tasques de govern que confiem poder dur a terme la propera legislatura. Els nous regidors prendran possessió del càrrec en el ple de novembre.

El nou curs polític ha començat amb els temes habituals d’aquesta època: l’aprovació de les ordenances fiscals (taxes i impostos) i, ben aviat, el pressupost per al 2017. L’equip de govern s’ha limitat a comunicar-nos el que han decidit sense donar-nos la possibilitat de col·laborar amb ells. La majoria amb què compten (IPR-CIU) no fa necessari el nostre vot per tirar endavant les seves decisions, però, com ja hem dit moltes vegades, creiem que les nostres propostes constructives podrien ser útils. L’actual govern proposa mantenir les taxes i els impostos actuals per al 2017. Sempre fa de bon explicar que no s’apugen els impostos, però el que no es diu és que per mantenir els serveis bàsics (neteja, recollida de residus, serveis socials, llar d’infants, escola de música, etc.) cal que l’ajuntament estigui suficientment finançat. L’estat espanyol escanya els ajuntaments i la Generalitat, i amb aquest escenari és agosarat limitar els únics ingressos que controla l’ajuntament. La rebaixa de l’IBI que van fer el 2016 va reduir en 100.000 € la recaptació municipal i, com ja vam explicar, aquesta baixada ha tingut efectes en la capacitat de despesa i de prestació de serveis als ciutadans. De fet, els informes emesos per la Diputació ja indiquen que a Roda alguns indicadors econòmics han empitjorat respecte els que es presentaven quan governava Esquerra, i això, es vulgui reconèixer o no, fa empitjorar els serveis municipals i no permet emprendre nous projectes beneficiosos per a tothom.

Amb un any de retard s’ha fet públic el pacte de govern IPR-CiU que va donar l’alcaldia i el govern a aquests dos grups. El “normal” hauria estat, en primer lloc, redactar, acordar i fer públic el pacte i, amb posterioritat, formalitzar el govern. Aquest, però, és el procediment a seguir quan es té una idea i un projecte clar de govern. Encara ens preguntem si van pactar pensant en els servei que es pot fer a la comunitat o si només els preocupava l’alcaldia, els càrrecs, etc. Del pacte fet públic —el trobareu només a la pàgina web de l’ajuntament— destaquem dues coses: d’una banda la ínfima ambició (cap projecte nou, cap inversió significativa i, això sí, un tanatori que fa temps que sabem que cap empresa construirà perquè és inviable econòmicament); i de l’altra banda les contradiccions que hi ha en el mateix redactat: en la introducció s’intenta enterbolir el passat —creuen que repetint-ho la gent s’ho creurà— dient que la passada legislatura es va fer poca feina, però a continuació es repeteixen verbs com mantenir, continuar, ampliar, augmentar, acabar, etc. En què quedem? Es va fer feina o no?
L’arquitecte municipal de Roda ha plegat. Com ja vam dir en el seu moment, la crítica s’ha de fer amb arguments i amb educació, i la vinyeta que va publicar CiU en el seu butlletí va ser de mal gust i ofensiva per a aquest tècnic municipal. Un cop més s’ha fet evident la manca de consistència d’un cap de llista que ha quedat ben sol. I d’aquells despropòsits ara n’arriben les conseqüències: un any de tensions en els serveis tècnics municipals i la renúncia de l’arquitecte municipal. Es pot fer veure que no passa res però tothom coneix les tensions existents en les relacions personals dins del consistori.

Darrerament el grup d’Esquerra ha presentat dues mocions que es van aprovar amb majoria:
  • Una per instar l’ajuntament de Roda a treballar amb Masies i Gurb per aplicar el decret pel qual s’estableix que l’adobament dels camps amb dejeccions ramaderes han de complir unes distàncies a nuclis urbans, uns períodes concrets d’aplicació, uns terminis d’incorporació de purins al sòl i unes quantitats màximes establertes. L’objectiu és evitar les pudors que patim els veïns de Roda i, alhora, la contaminació dels aqüífers.
  • Una segona moció per instar el govern municipal a treballar amb l’ajuntament de Masies per tal que es faci efectiu el projecte d’arranjament del torrent de les Cases Noves, per tal d’evitar el risc de futures inundacions. Aquesta moció va ser aprovada al ple de setembre.