Roda de Ter i el Cabrerès

Treballem per un poble educador

La fotografia de la nova escola Emili Teixidor hauria de ser una foto de tots els pares, mares, mestres i infants que han viscut la provisionalitat d’aquests darrers deu anys. La foto hauria de ser el reconeixement per a tots els que han cregut en aquesta escola i que, en comptes d’abandonar i optar per altres centres, han tingut paciència i han apostat per un projecte educatiu arrelat al poble, malgrat les mancances dels equipaments. Sense aquest compromís avui la nova Escola Emili Teixidor no seria realitat. Cal agrair de manera especial la generositat de les famílies, els nens i les nenes que no hauran pogut gaudir de l’escola nova perquè han acabat l’escolarització primària i van ja a l’Institut: sense ells no s’hauria pogut trobar una solució per a aquest equipament tan bàsic i tan important que necessitava el poble.
Ens alegrem de veure acabat l’edifici de la nova escola, que ens fa recordar el llarg procés que s’ha viscut en els darrers deu anys, des de l’anunci del tancament del centre concertat Sant Lluís Bertran, l’any 2005, fins al dia d’avui. La que llavors era Consellera d’Ensenyament, Marta Cid, amb el seu cap de gabinet, Carles Mundó, van entendre la necessitat de crear una nova escola pública per no haver de massificar l’existent (Mare de Déu del Sòl del Pont).
L’handicap de no disposar d’un terreny i la disminució de la inversió pública durant la crisi econòmica han comportat que allò que havia de ser provisional s’hagi allargat deu anys. Però ningú pot negar la gran feina que es va fer en el passat mandat -amb el govern d’Esquerra a l’Ajuntament-, en un moment de quasi nul·la inversió pública, per aconseguir que la Generalitat aprovés i pressupostés la construcció del nou edifici, i se signessin els permisos necessaris. Avui en veiem el resultat.
Des d’Esquerra sempre hem dit que l’educació és la nostra màxima prioritat, que el futur i també el present del nostre poble són els infants, i que res hauria de ser més important que la seva educació. Sempre hem tingut en ment el lema “l’educació és cosa de tots”, i és per això que l’any 2006 ens vam adherir a un dels projectes més importants que va impulsar el govern de la Generalitat d’aleshores amb la consellera d’educació abans esmentada, Marta Cid, al capdavant: els “Plans Educatius d’Entorn”. Aquest projecte té com a objectiu  aconseguir l’èxit educatiu de tot l’alumnat i contribuir a la cohesió social mitjançant l’equitat, l’educació intercultural, el foment de la convivència i l’ús de la llengua catalana. El nostre poble reunia totes les condicions i la gent necessària per tirar-lo endavant: les AMPA, els equips de mestres, les direccions dels centres, els equips multidisciplinars, les associacions esportives, culturals i de lleure, les entitats socials... En definitiva, a Roda hi havia –i hi continua havent- moltes persones compromeses amb l’educació.
El Pla Educatiu d’entorn va servir per a fer una diagnosi exhaustiva de les necessitats educatives del poble de Roda de Ter, així com dels recursos amb què comptàvem. A partir d’aquí es van endegar un nombre important d’actuacions coordinades i encaminades a donar resposta a les necessitats que es van detectar per tal de millorar l’educació integral dels infants i adolescents i assolir també l’èxit escolar. Algunes d’aquestes actuacions s’han perllongat fins al dia d’avui tot i que es detecta la necessitat d’una major implicació per part de l’equip de govern actual per tal que aquell Pla Educatiu d’Entorn iniciat el 2006 torni a tenir el pes que ha de tenir i es converteixi en el punt de partida d’una proposta que, des del grup d’Esquerra, fa temps que estem treballant i que ja es va proposar durant la darrera campanya electoral: un Projecte Educatiu de Poble (PEC).
Des del grup municipal d’Esquerra Republicana creiem que aquesta nova perspectiva de treball en l’àmbit de l’educació ha d’ajudar a fer un nou diagnòstic, a planificar i a executar un pla de treball coordinat que comporti que les actuacions en el terreny econòmic, mediambiental, cultural, esportiu, social, urbanístic, etc., estiguin sotmeses també a criteris educatius i tinguin incidència en infants, joves, adults i gent gran. En definitiva, proposem que el poble de Roda, per la seva dinàmica comunitària, es converteixi en un “poble educador”.
Estem molt contents i satisfets que Roda de Ter estigui a punt d’estrenar l’edifici tan necessari i tan desitjat de l’escola Emili Teixidor, i reivindiquem amb més força que mai que el treball que es fa des de l’Ajuntament abasti de manera transversal, en tots els seus àmbits, una perspectiva educativa. Creiem que només així, sabent que els edificis són importants però que no ho són tot, vencerem les desigualtats, serem una comunitat més compromesa, viurem de manera més conscient i farem un poble millor. Avancem!

Article publicat a la Revista Roda de Ter Gener-Febrer