Roses

ERC reivindica les polítiques de memòria històrica en el 80è aniversari de l’entrada dels franquistes a la vila

ERC ha commemorat aquest cap de setmana els 80 anys de l'entrada de les tropes franquistes a Roses, el 9 de febrer de 1939.

El lloc escollit per a recordar aquesta data ha estat el monument en record de les víctimes de la guerra que l'Ajuntament va erigir ja fa uns anys al municipi, just davant del cementiri municipal.

El portaveu republicà, Joan Plana, ha començat el seu parlament recordant unes paraules de Salvador Espriu: "Deia Salvador Espriu que la veritat és un mirall trencat en mil bocins. I que només unint-los tots podem veure aquest mirall sencer. Cal recompondre i mantenir units tots els trossos del mirall de la nostra història perquè la llum es reflecteixi sobre les veritats que conformen el nostre passat. És per això que les polítiques de memòria històrica són les que ens permetran mantenir viva aquesta llum i evitar que ressorgeixi la foscor que va imperar en temps passats."

En aquest sentit, els republicans han recordat que al llarg dels darrers quatre anys han treballat per posar la memòria històrica al centre de l’agenda política municipal, amb alguns avenços importants, com ha estat l’eliminació del títol de fill adoptiu de Roses al dictador Miguel Primo de Rivera, que ostentava des de 1926, tal i com molt bé va documentar en el seu dia l'Arxiu Municipal de Roses.

També han aprofitat aquesta data assenyalada, per a reafirmar el capteniment del seu grup en seguir desenvolupant aquestes polítiques al llarg dels anys vinentsamb propostes com ara:

Establir com una de les línies de treball de la recentment creada comissió del nomenclàtor la promoció de dates, esdeveniment i personatges rellevants de la nostra història democràtica, així com revisar si alguna de les actuals denominacions de l’espai públic no s’ajustava als valors de respecte, tolerància i democràcia que volem potenciar.

Realitzar un acte institucional anualment per recordar la data del 9 febrer 1939 i el seu significat.

Promoure, al llarg del mandat, xerrades i conferències explicant quin va ser l’abast i les conseqüències de l’aixecament militar que va donar peu a la Guerra Civil, donant especial valor i significació al patrimoni històric encara existent a la nostra vila i les diferents publicacions de recerca científica sobre aquest període a Roses.

Així mateix, encomanar, dins del govern municipal, a un regidor concret la tasca de coordinar i potenciar les polítiques de memòria històrica que es desenvoluparan al llarg del proper mandat.

"En un moment en que el model d’impunitat del règim del 78 ha fet impossible condemnar la dictadura franquista ni reparar els danys a les famílies de les víctimes del feixisme, fem dels municipis de Catalunya un referent al món de memòria democràtica, defensa dels drets humans i justícia universal" ha conclòs Plana.