Roses

Totes les opinions

Fany Poza i Matias (Coordinadora d'Acció Social d'ERC Roses)

Sang Canària cor Català

Tenir el cor dividit entre dues terres, on has nascut i on has crescut, és una fita que cada vegada es veu més i que gràcies a la immigració que hem viscut aquests últims anys és pràcticament impossible no tenir un amic o familiar no nascut a Catalunya. Per aquest motiu entenem, més que bé, les persones que parlen de la terra on tenen les seves arrels amb la mateixa estimació que la terra on viuen.

Joan Plana i Sagué (Portaveu Grup Municipal d'ERC Roses)

Oportunitats perdudes

Qualsevol persona que visiti la nostra bonica Vila per primera vegada podrà apreciar, amb un primer cop d'ull, els molts elements característics de què disposem i que són l'enveja de tothom. En pocs llocs del món podem trobar, concentrat en un mateix espai, unes platges paradisíaques, unes postes de Sol de pel·lícula, una oferta gastronòmica de primer nivell, un entorn natural privilegiat i un llegat històric i patrimonial per no acabar-se'l.

JÚLIA BOLEA (COORDINADORA DE L'ÀREA DE DONA I IGUALTAT)

Deixeu-nos ser mares

Tot just començava les pràctiques de la carrera de Pedagogia, quan em vaig sentir amb la necessitat d’escriure un article reivnidicatiu al meu bloc titulat “Deixem-los ser nens!”. Amb prou feines havia posat un peu al món educatiu que ja me n’havia adonat dels tics maniàtics que tots plegats acumulem i que entorpeixen el devenir quotidià de qualsevol nen. El que no m’hauria imaginat mai és que diversos anys després, amb un xic més d’experiència a les esquenes i havent experimentat el que significa ser mare, tindria la necessitat de reivindicar, també, que ens deixin viure lliure i obertament la nostra maternitat.

Fany Poza i Matias (Coordinadora d'Acció Social d'ERC Roses)

L'iceberg del sexisme

Quan pensem en un iceberg, sovint ens imaginem una muntanya de gel flotant sobre el mar que, gràcies al cinema, relacionem amb els accidents nàutics a gran escala. El cert és que, efectivament, aquests elements naturals representen un autèntic problema per la navegació en certes parts del món i en més d'una ocasió han provocat autèntiques destrosses, amb víctimes incloses. Aquesta capacitat destructiva, però, no es deu només a la part que surt per sobre la superfície del mar, sinó que es fonamenta en una gran massa de gel, molt més gran de la que veiem, que es troba oculta a simple vista.

Ciutadania i espais públics

Ara fa uns dies, uns brètols van decidir que la millor manera que tenien de passar un fred vespre d'hivern era trobar com carregar-se el gruixut vidre que forma part de l'entrada del refugi antiaeri de 1937. Una entrada que, més enllà de la seva funció lògica de permetre l'accés a l'antiga instal·lació, està dissenyada i adaptada, juntament amb el seu entorn, per fer funcions divulgatives i donar testimoni d'una part de la història de Roses.

Recuperar la sobirania: Municipalització

Els nostres pobles i ciutats són, encara, l'eina que els ciutadans tenim més a mà per tal de poder influir sobre la realitat que ens envolta. En molts casos és la institució més coneguda, més accessible i amb la que molts dels veïns tenen més relació. És precisament per aquest motiu que les retallades de competències que els municipis han patit al llarg dels últims anys són una indignitat democràtica de primer nivell.

Jusícia històrica

La setmana passada el Parlament va anul·lar els consells de guerra duts a terme a Catalunya sota el règim franquista. Una iniciativa que, per a molts, pot semblar d'una lògica inqüestionable, però que no és casual que hagi trigat 40 anys de democràcia a arribar. Les raons que ens han portat a tenir encara deures pendents en matèria de memòria després de quatre dècades, serien dignes de ser estudiades.

Una República socialment responsable

Igualtat d'oportunitats. Un dels conceptes més fonamentals de la teoria republicana. Una societat de ciutadans lliures, implicats en la cosa pública i diferents entre ells, però sense les barreres que els fan desiguals. La lluita per la República és la lluita per una societat on els ciutadans s'alliberin de totes les tiranies, de totes les dominacions, també d'aquelles que vénen imposades per una desigualtat social que crea ciutadans de segona, per una injusta distribució de recursos o per una realitat socioeconòmica excloent.

Decisions futures

Crec que era Peter Drucker que deia que la planificació no es preocupa de les decisions futures, sinó del futur de les decisions actuals. Sens dubte, aquesta és una molt bona premissa a tenir en compte quan et correspon la responsabilitat de governar una ciutat. Per fer bé la feina, cal actuar de forma ordenada i planificada, evitant, en la mesura del possible, la improvisació i l'arbitrarietat.