Sabadell

Declaració del Marquet de les Roques
Descarrega en PDF
Les seccions locals d’ERC Sabadell, Castellar del Vallès i Sant Llorenç Savall, manifestem que

El Ripoll pot explicar per què Catalunya va aconseguir fer la revolució industrial sense tenir carbó. El seu desnivell i les sèquies molineres -les sèquies munars- van donar la força necessària per a moure telers i filadores. La mateixa força que ha mogut molins, que ha alimentat l'horta i que ha generat i vida i cultura als vallesans des que ens anomenaven íbers, romans, visigots o serfs.

És el mateix Ripoll que ha estat a punt de pagar amb la seva pròpia vida aquesta revolució industrial, esdevenint durant anys una autèntica claveguera a cel obert i que no ha estat fins la dècada passada que ha començat tímidament a recuperar-se. Un Ripoll que reivindiquem com a exemple del Vallès que volem: un Vallès amb identitat pròpia que neix a la muntanya i esdevé la plana. Un Vallès capaç d'esdevenir capdavanter en l'economia del país, orgullós de la seva indústria i de la seva capacitat d'innovació i producció. Un Vallès que ha de mantenir el seu entorn natural i agrícola perquè són la base de la seva existència i un dels seus millors capitals.

No reneguem del nostre veïnatge amb Barcelona, la capital del país. Al contrari, creiem que podem aportar-hi riquesa i cultura i una visió pròpia del país i del món.

I volem manifestar-ho des d'aquí, des del Marquet de les Roques, a pocs metres de la font del Llor, a Sant Llorenç Savall. Lloc íntimament lligat al poeta sabadellenc per excel•lència, a Pere Quart, a Joan Oliver, originari del mas castellarenc de Ca n'Oliver

I ens comprometem a protegir i recuperar el nostre riu des de cada municipi, i a impulsar la creació d'una xarxa d'entitats i institucions que vetllin per ell d'una manera pensada i planificada, actuant de manera coordinada i estable. El Ripoll ha de ser una constant a l'agenda pública.

Aquest entorn podrà ser si som capaços de respectar-lo. Ens comprometem doncs amb un progrés intel•ligent. Pel què fa a les infraestructures que amenacen l'entorn natural del Vallès, ens comprometem en la defensa d'una via vertebral, la Ronda Vallès, que respon a les necessitats de mobilitat interna del Vallès, que és més eficient energèticament, que dóna oportunitats al teixit productiu de la comarca ja que passa més propera als nuclis urbans i polígons industrials, i per tant, és respectuosa amb els espais lliures i naturals del Vallès i no genera noves expectatives de creixement.
També ens comprometem amb la necessitat de desenvolupar un eix ferroviari a l'eix de l'AP7 (Martorell-Granollers), actualment inexistent, que permetria eliminar molts desplaçaments forçats que actualment es fan en vehicle privat.

També reclamem, la necessitat de reconèixer com a espais protegits reconeguts els espais de Sant Julià, Togores i Torre Marimon, actualment amenaçats per la traça del quart cinturó.

Recollint el que es va demanar a la jornada per part dels participants, s’intentarà impulsar un manifest d’entitats que reculli propostes i reflexions sobre el futur del Ripoll.

Marquet de les Roques

20 de febrer de 2010.