Salou

A Salou ens ha passat el tren...

El passat dilluns 13 de gener va començar el desmantellament de la via que creua la nostra població. La primera mesura va ser tallar la circulació ferroviària i deixar Salou sense comunicació directa amb Barcelona i València. L'antiga estació va quedar sense servei i l'actual baixador de Port Aventura és el punt de sortida i arribada d’una nova línia de rodalies llançadora cap a Tarragona, on cal fer transbord a un segon rodalies que connecta amb Barcelona. Un baixador no habilitat, a la intempèrie, sense WC, sense màquina dispensadora de bitllets, sense zona d'aparcament específica, amb una connexió urbanística molt complicada per poder arribar-hi amb cotxe o bus.

La planificació actual contempla trens directes Salou-BCN únicament condicionats a la temporada turística i pensats per connectar el Parc Temàtic Port Aventura i no pas per donar servei al municipi de Salou, la capital de la Costa Daurada.

És sabut des de fa molt de temps el desig de molts salouencs i salouenques que el tren no circulés pel centre de Salou, però en cap cas amb la voluntat de perdre la comunicació del nostre municipi amb la resta del territori i amb el Corredor del Mediterrani.

ERC Salou fa temps que advertia sobre les mancances i la poca planificació del Consistori en aquells aspectes en els quals tenia total potestat. Ha mostrat passivitat i deixadesa pel que fa a la previsió de la mobilitat i únicament s’ha preocupat en vendre el projecte de la nova super-estació, la qual no veurem probablement fins d'aquí uns anys. Durant aquest temps ens haurem de conformar amb el projecte d’una estació provisional que va ser aprovat a finals del 2019, de pressa i corrents i amb poca garantia jurídica i que passaran mesos fins a tenir enllestida.

Mentrestant els salouencs i salouenques romandran a la intempèrie d’un baixador més propi d’una parada d'autobús.

Evidentment no només l’Ajuntament de Salou no ha estat a l’alçada. El Govern Espanyol i la Generalitat de Catalunya han errat greument en el disseny, la planificació i la gestió del Corredor del Mediterrani, errada que afecta no només als nostres veïns i veïnes i al nostre sector turístic, sinó també a la resta de municipis del territori.

Actuació conjunta que lamentem i ens decep profundament, i és per aquest motiu que ERC Salou no ha volgut entrar al joc barruer i mediàtic dels últims dies que hem pogut observar en premsa i xarxes, on sembla que l’únic important sigui assenyalar culpables en lloc de buscar solucions.

El Grup Municipal d' ERC Salou creu que eliminar les vies del tren del centre de la ciutat és positiu, sempre i quan no es perdi la connexió amb el corredor del Mediterrani. No podem obviar que Salou, com a Capital Costa Daurada, necessita un transport públic de qualitat amb bona comunicació amb tot el territori.

Per aquest motiu, i una vegada analitzada la situació amb els tècnics municipals i la Regidoria de Territori de l’Ajuntament, ERC Salou sol·licita garantir les següents solucions al problema de desconnexió fèrria:

1. Creació d’una única línia BCN-Salou, sense necessitat de destinar un segon rodalies llançadora per cobrir TGN-Salou, evitant així fer transbord, i adequar la freqüència i horaris d’aquesta única línia a les necessitats reals del nostre municipi.

2. Creació d’un traçat amb ample de vies internacional de Salou a Vila-seca, connectant amb la línia d’alta velocitat del nou Corredor, assegurant així la connexió amb l’Estat Espanyol i amb Europa.

3. Aprofitament dels terrenys que quedaran lliures un cop desmantellades les actuals vies per destinar l’espai a la creació d’un Tramvia que permeti la connexió amb la resta de municipis del nostre territori.

Aquestes propostes seran traslladades per ERC al Ministerio de Fomento, a través dels nostres representants al Congrés i al Senat a Madrid, així com a la Generalitat de Catalunya mitjançant els nostres Parlamentaris, per tal de donar resposta a les necessitats de Salou, tant pel que fa a la xarxa ferroviària com a la gestió dels serveis que se’n deriven.

L’objectiu màxim d’ERC Salou és ser una eina útil per a totes les salouenques i tots els salouencs.

Grup Municipal ERC Salou Salou, 17 de gener de 2020